A Stylistic Analysis On Wardah Cosmetics’ Commercials As Presented In Youtube Video Advertisement

Damayanti, PutriMei (2017) A Stylistic Analysis On Wardah Cosmetics’ Commercials As Presented In Youtube Video Advertisement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Stylistik adalah studi tentang cara-cara di mana makna dibuat melalui bahasa dalam literatur serta dalam jenis teks lainnya. Ini berguna untuk kehidupan sehari-hari karena dalam bahasa, dapat digunakan untuk menemukan makna di balik apa yang dikatakan atau ditulis oleh orang. Penelitian ini membahas analisis gaya dalam iklan kosmetik Wardah di iklan video YouTube karena ucapan yang dituturkan oleh narator berisi beberapa perangkat stylistik. Masalah penelitian adalah: (1) Apa jenis level fonologis yang digunakan pada iklan video Wardah? (2) Apa jenis level sintaksis yang digunakan pada iklan video Wardah? (3) Apa jenis tingkat semantik yang digunakan pada iklan video Wardah? Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan analisis dokumen atau konten. Peneliti menganalisis ucapan yang dituturkan oleh narator pada iklan kosmetik Wardah pada iklan video YouTube menggunakan teori Luders (2013) dan Slameh (2010). Dari 39 data, peneliti menemukan bahwa ada empat jenis level fonologis yang digunakan dalam iklan video Wardah yang merupakan aliterasi, sajak, konsonansi, dan assonansi. Iklan juga menggunakan tiga jenis tingkat sintaksis yang paralelisme, klimaks, dan antiklimaks. Jenis-jenis tingkat semantik yang digunakan dalam iklan video Wardah adalah perumpamaan, personifikasi, hiperbola, metonimi, dan synecdoche. Iklan-iklan itu sebagian besar menggunakan tingkat semantik daripada tingkat fonologis dan sintaksis. Perangkat gaya yang sebagian besar digunakan di tingkat semantik adalah personifikasi untuk peneliti berikutnya, disarankan untuk melakukan studi lebih lanjut tentang analisis gaya menggunakan berbagai teori atau tingkat bahasa yang berbeda. Peneliti juga menyarankan peneliti berikutnya untuk melakukan penelitian tentang analisis gaya di objek lain misalnya. Lirik Lagu, Berita, atau Film.

English Abstract

Stylistics is the study of the ways in which meaning is created through language in literature as well as in other types of text. It is useful for daily life because in language, it can be used to discover the meaning behind what people are saying or writing. This research discusses stylistic analysis in Wardah cosmetics commercials in YouTube video advertisement since the utterances spoken by the narrator contains some stylistic devices. The problems of the study are: (1) what are the types of phonological level used on Wardah video advertisement? (2) What are the types of syntactical level used on Wardah video advertisement? (3) What are the types of semantic level used on Wardah video advertisement? This study used qualitative approach by using document or content analysis. The researcher analyzed the utterances that were spoken by the narrator on Wardah cosmetics’ commercials on YouTube video advertisement using theory of Luders (2013) and Slameh (2010). From the 39 data, the researcher found that there were four types of phonological level used in Wardah video advertisement which were alliteration, rhyme, consonance, and assonance. The advertisements also used three types of syntactical level which were parallelism, climax, and anticlimax. The types of semantic level used in Wardah video advertisement were simile, personification, hyperbole, metonymy, and synecdoche. Those advertisements mostly used semantic level rather than phonological and syntactical level. The stylistic device is mostly used in semantic level was personification For the next researcher, it is recommended to conduct further study on stylistic analysis using different theory or different level of language. The researcher also suggests the next researcher to conduct a research on stylistic analysis in other objects for example; song lyrics, news, or movie.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/172/051701089
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 22 Feb 2017 14:00
Last Modified: 19 Oct 2021 10:15
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102813
[thumbnail of 1_Skripsi_Fix(1)_AA.pdf]
Preview
Text
1_Skripsi_Fix(1)_AA.pdf

Download (6MB) | Preview
[thumbnail of 2_artikel_ilmiah_fix.pdf]
Preview
Text
2_artikel_ilmiah_fix.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item