A Sociolinguistic Analysis Of Women’s Linguistic Features Performed By Female Comics In Kompas Tv Suci Season 4

Butarr, Ade Andriani Butar (2017) A Sociolinguistic Analysis Of Women’s Linguistic Features Performed By Female Comics In Kompas Tv Suci Season 4. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sosiolinguistik bukan hanya tentang menyelidiki hubungan antara bahasa dan masyarakat tetapi juga pada struktur bahasa dan bagaimana bahasa berfungsi dalam komunikasi. Dalam penelitian ini, tempat perempuan dalam masyarakat menjadi kepentingan utama di mana ia berkorelasi dengan bagaimana jika wanita melakukan humor dan mengirimkannya di depan audiens dengan menggunakan fitur bahasa khusus mereka seperti di Suci. Oleh karena itu, ada dua masalah yang harus diselesaikan dalam penelitian ini, yaitu: (1) Fitur linguistik apa yang diucapkan oleh komik wanita di Suci Musim 4, dan (2) Konteks sosial apa yang diucapkan sebagai fitur linguistik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dalam korelasi dengan analisis deskriptif objek, yang merupakan ucapan kinerja komik wanita yang didokumentasikan dan diunduh sebagai video dari YouTube. Metode tekstual deskriptif digunakan untuk menganalisis ucapan transkrip komik wanita yang berisi sepuluh fitur linguistik wanita oleh Lakoff (1975). Penelitian ini mengungkapkan bahwa sepuluh fitur linguistik wanita digunakan dalam ucapan. Penggunaan fitur linguistik umumnya dimaksudkan untuk mendukung kinerja komik wanita dalam memberikan humor dalam beberapa cara yang telah dianalisis dan dibahas dengan merujuk pada konteks sosial oleh Holmes (1992) (peserta, pengaturan, topik, dan fungsi). Penggunaan fitur linguistik perempuan mendukung komik wanita untuk memiliki cara mereka sendiri dalam melakukan komedi stand-up tanpa menyesuaikan diri dan identik dengan gender lain dengan menggunakan topik umum dan pendekatan umum, mereka memiliki perbedaan dalam ucapan namun masih berhasil meyakinkan audiens. Akhirnya, penulis menyarankan peneliti masa depan untuk melibatkan lebih banyak orang sebagai subjek sehingga temuan akan lebih beragam dan secara bersamaan mendukung fitur linguistik perempuan yang diusulkan oleh Lakoff (1975).

English Abstract

Sociolinguistic is not just about investigating the relation between language and society but also on the structure of language and how languages function in communication. In this study, women’s place in the society becomes major interest where it is correlated with what if women do humor and deliver it in front of audience by using their special language features as in SUCI. Therefore, there are two problems to be solved in this study, namely: (1) what linguistic features uttered by female comics in SUCI Season 4, and (2) what social context underlying the linguistic features uttered. This study uses qualitative approach in correlation with the descriptive analysis of the object, which are utterances of female comics’ performance documented and downloaded as video from Youtube. The descriptive textual method is used to analyze the transcribed utterances of female comics containing ten women’s linguistic features by Lakoff (1975). This study reveals that the ten women’s linguistic features are used in the utterances. The use of linguistic features generally intended to support the female comics’ performances of delivering humor in several ways that have been analyzed and discussed by referring to social context by Holmes (1992) (participants, setting, topic, and function). The use of women’s linguistic features supports the female comics to have their own way in performing stand-up comedy without conforming and being identical with the other gender by using general topic and common approach, they do have a distinction in the utterances yet still managed to convince the audience. Finally, the writer suggests the future researcher to involve more number of people as the subject so that the finding will be more various and simultaneously support women’s linguistic features proposed by Lakoff (1975).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/155/051701044
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 20 Feb 2017 09:03
Last Modified: 10 Mar 2022 00:43
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102794
[thumbnail of Ade_Andriani_Butar_Butar_135110101111008_Artikel_Ilmiah.pdf]
Preview
Text
Ade_Andriani_Butar_Butar_135110101111008_Artikel_Ilmiah.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of Artikel_Ilmiah_-_Ade_Andriani_Butar_Butar.pdf]
Preview
Text
Artikel_Ilmiah_-_Ade_Andriani_Butar_Butar.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of Ade_Andriani_Butar_Butar_135110101111008_Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
Ade_Andriani_Butar_Butar_135110101111008_Undergraduate_Thesis.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item