Efl Learners’ Strategies In Speaking English: A Case Study On Indonesian High Achiever Students In Storytelling Program At Smp Negeri 01 Batu

Putri, BitalikaNitaSwandy (2017) Efl Learners’ Strategies In Speaking English: A Case Study On Indonesian High Achiever Students In Storytelling Program At Smp Negeri 01 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Berbicara adalah salah satu keterampilan bahasa yang harus dikuasai oleh pelajar bahasa. Selanjutnya, bercerita adalah salah satu kegiatan keterampilan berbicara. Dalam menguasai keterampilan, peserta didik perlu menerapkan strategi berbicara untuk meningkatkan pembicaraan mereka. Strategi Berbicara berarti langkah-langkah peserta didik menggunakan dalam meningkatkan keterampilan berbicara mereka. Strategi yang digunakan oleh peserta didik mungkin berbeda berdasarkan situasi dan kondisi mereka. Mengenai hal ini, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi berbicara yang digunakan oleh siswa Indonesia dalam program mendongeng di SMP Negeri 01 Batu. Strategi berbicara yang diusulkan oleh Oxford (1990) digunakan sebagai latar belakang teoritis penelitian. Penelitian ini menggunakan metodologi penelitian studi kasus untuk mengetahui strategi berbicara yang digunakan oleh siswa berprestasi tinggi dalam cerita Inggris SMP Negeri 01 Batu. Penelitian ini melibatkan dua siswa berprestasi tinggi dalam mendongeng di SMP Negeri 01 Batu dan pelatih bercerita mereka. Tiga teknik digunakan dalam mengumpulkan data, mereka adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Berdasarkan temuan, strategi yang digunakan oleh siswa berprestasi tinggi adalah strategi metakognitif, strategi kognitif, strategi memori, strategi afektif, strategi kompensasi, dan strategi sosial. Selanjutnya, mereka memiliki perbedaan dalam mengimplementasikan strategi kognitif, strategi metakognitif, dan strategi afektif. Peneliti mengharapkan penelitian ini dapat memotivasi siswa untuk memilih strategi berbicara yang tepat dan meningkatkan keterampilan berbicara mereka terutama dalam mendongeng. Kemudian, itu dapat merujuk pada guru bahasa Inggris untuk memotivasi siswa dalam meningkatkan keterampilan berbicara. Selanjutnya, dapat membantu lembaga untuk meningkatkan dan mempertahankan kualitas lembaga dengan cara yang lebih baik. Selain itu, dapat digunakan untuk peneliti masa depan sebagai referensi dalam melakukan penelitian lebih lanjut dalam hal strategi berbicara.

English Abstract

Speaking is one of the language skills that should be mastered by language learners. Furthermore, storytelling is one of the speaking skill activities. In mastering the skill, learners need to apply speaking strategies in order to improve their speaking. Speaking strategies mean steps learners use in enhancing their speaking skill. The strategies used by learners may be different based on their situation and condition. Regarding to this point, this study aimed to find out the speaking strategies employed by Indonesian students in storytelling program at SMP Negeri 01 Batu. The speaking strategies proposed by Oxford (1990) were used as the theoritical background of the study. The research used a case study research methodology to find out speaking strategies used by the high achiever students in English storytelling of SMP Negeri 01 Batu. This study involved two high achiever students in storytelling at SMP Negeri 01 Batu and their storytelling trainer. Three techniques was used in collecting the data, they were observation, interview, and documentation. Based on the findings, the strategies employed by the high achiever students are metacognitive strategies, cognitive strategies, memory strategies, affective strategies, compensation strategies, and social strategies. Furthermore, they have differences in implementing cognitive strategies, metacognitive strategies, and affective strategies. The researcher expects this study can motivate the students to choose appropriate speaking strategies and increase their speaking skill especially in storytelling. Then, it can a reference for the English teacher to motivate students in improving speaking skill. Next, it may help the institution to improve and defend the institution quality in better ways. Moreover, it can be used for the future researcher as a reference in conducting further research in term of speaking strategies.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/126/051701015
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 24 Feb 2017 14:54
Last Modified: 19 Oct 2021 04:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102762
[thumbnail of BITALIKA_NITA_SWANDY_PUTRI-125110501111037.pdf]
Preview
Text
BITALIKA_NITA_SWANDY_PUTRI-125110501111037.pdf

Download (8MB) | Preview
[thumbnail of Khansa_Khairunnisa_135110100111053_Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
Khansa_Khairunnisa_135110100111053_Undergraduate_Thesis.pdf

Download (3MB) | Preview
[thumbnail of Khansa_Khairunnisa_135110100111053_Scientific_Artikel.pdf]
Preview
Text
Khansa_Khairunnisa_135110100111053_Scientific_Artikel.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item