Insani, NoviRosyidatul (2017) The Use Of English Song To Improve Students’ Speaking Skill (A Classroom Action Research At Ix-C Class Of Smp Ahmad Yani Batu In The Academic Year 2016/2017). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Bahasa Inggris dianggap sebagai bahasa asing di Indonesia. Karena kondisi ini, tidak banyak orang menggunakan bahasa Inggris dalam kehidupan sehari-hari mereka sebagai bahasa mereka untuk komunikasi. Di era modern, bahasa Inggris adalah bahasa umum yang digunakan dalam komunikasi. Di Indonesia, bahasa Inggris sebagai orang asing telah menjadi subjek wajib untuk semua sekolah. Para siswa di sekolah diharapkan dapat berkomunikasi menggunakan bahasa Inggris. Berdasarkan penelitian sebelumnya yang dilakukan oleh peneliti di SMP Ahmad Yani Batu, ada banyak siswa mengalami kesulitan dalam belajar bahasa Inggris, terutama dalam pengucapan, kosa kata dan kepercayaan diri. Ini ditunjukkan oleh pencapaian siswa yang masih berada di bawah skor minimal standar. Oleh karena itu, peneliti mengusulkan teknik lagu bahasa Inggris yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi berbicara siswa di kelas IX-C SMP Ahmad Yani Batu terutama dalam pengucapan, kosa kata dan kepercayaan diri. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas untuk memecahkan masalah siswa yang berkaitan dengan keterampilan berbicara siswa terutama pada pelafalan, kosa kata, dan kepercayaan diri mereka. Peneliti menggunakan beberapa instrumen untuk mengumpulkan data, ada kuesioner, daftar periksa observasi, wawancara, dan catatan bidang. Penelitian ini dilakukan dalam satu siklus. Dari hasil yang diperoleh, dapat disimpulkan bahwa teknik lagu Inggris dapat membantu siswa meningkatkan keterampilan berbicara mereka terutama pada pelafalan, kosa kata dan kepercayaan diri mereka. Ini dibuktikan dengan pencapaian siswa yang memenuhi kriteria kesuksesan. Hasil tes adalah 80, 95% siswa mampu mencapai skor minimum nomor minimum Bahasa Inggris juga dapat membantu siswa untuk lebih tertarik belajar bahasa Inggris. Hasil kuesioner juga menunjukkan bahwa siswa lebih tertarik belajar bahasa Inggris dengan memiliki lagu bahasa Inggris.
English Abstract
English is considered as a foreign language in Indonesia. Because of this condition, not many people use English in their daily life as their language for communication. In modern era, English is the common language used in communication. In Indonesia, English as a foreign has become a compulsory subject for all schools. The students at the school are expected to be able to communicate using English. Based on the previous study conducted by the researcher at SMP Ahmad Yani Batu, there were many students had difficulties in learning English, especially in pronunciation, vocabulary and confidence. This is shown by the students’ achievement who are still under of the standard minimal score. Therefore, the researcher proposed English song technique aimed of increasing students’ speaking achievement in IX-C class of SMP Ahmad Yani Batu especially in pronunciation, vocabulary and confidence. This study used Classroom Action Research to solve students’ problems relating to the students’ speaking skill especially on their pronunciation, vocabulary, and confidence. The researcher used some instruments to collect the data, there were questionnaire, observation checklist, interview, and field note. This research was done in one cycle. From the result obtained, it can be concluded that English Song technique can help students increase their speaking skill especially on their pronunciation, vocabulary and confidence. It is proven by the achievement of the students that meet the criteria of success. The test result was 80, 95 % of students were able to reach the standard minimum score English Song also can help the students to be more interested in learning English. The result of questionnaire also shows that the students are more interested in learning English by having English song.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/124/051701013 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 24 Feb 2017 14:41 |
Last Modified: | 19 Oct 2021 04:01 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102760 |
Preview |
Text
NOVI_ROSYIDATUL_INSANI_125110502111006_(ARTIKEL).pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
NOVI_ROSYIDATUL_INSANI_125110502111006_(SKRIPSI).pdf Download (5MB) | Preview |
Actions (login required)
![]() |
View Item |