An English Native Speaker As A Teacher Assistant (A Case Study At Sman 1 Panggul Trenggalek)

Lestari, NanikPuji (2016) An English Native Speaker As A Teacher Assistant (A Case Study At Sman 1 Panggul Trenggalek). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penutur asli sebagai asisten guru masih tidak biasa di Indonesia. Tidak semua sekolah di Indonesia memiliki penutur asli bahasa Inggris untuk mendukung kegiatan belajar mengajar dan belajar bahasa Inggris, baik sebagai guru atau asisten. Pembicara asli Inggris dapat ditemukan di beberapa kursus bahasa Inggris atau sekolah tertentu tetapi mereka memiliki peran sebagai guru atau tutor, bukan sebagai asisten. Itulah sebabnya penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki proses pengajaran bahasa Inggris dengan penutur asli sebagai asisten guru dan persepsi siswa tentang penutur asli di SMAN 1 Panggul Trenggulek. Peneliti menerapkan studi kasus sebagai desain penelitian. Penelitian ini dilakukan di kelas dua Science-Three Class (XI IPA-3) di SMAN 1 Panggul Trenggalek dengan seorang guru bahasa Inggris, penutur asli, dan 31 siswa kelas XI IPA-3 sebagai responden. Data diselidiki menggunakan tiga instrumen, yaitu daftar periksa observasi, kuesioner, dan pedoman wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan data untuk proses pengajaran bahasa Inggris dan persepsi siswa melalui pengamatan kelas, kuesioner dan wawancara guru. Hasil investigasi pada proses pengajaran menunjukkan bahwa para siswa cukup aktif dan penutur asli yang terlibat dalam semua fase pengajaran dengan porsi berbeda dalam setiap pertemuan tergantung pada situasi. Semua bahan, keterampilan bahasa dan komponen diajarkan oleh guru dengan penutur asli sebagai asisten guru di mana keterampilan dan komponen bahasa yang sebagian besar diajarkan berbicara, membaca, mendengarkan, kemudian kosa kata, dan pengucapan. Tata bahasa dan tulisan sedikit diajarkan karena penutur asli tidak berasal dari pendidikan pendidikan bahasa Inggris yang mendapat teori tentang struktur bahasa dengan baik. Hasil investigasi pada persepsi siswa menunjukkan bahwa siswa bersedia belajar bahasa Inggris lebih banyak ketika penutur asli terlibat dengan kegiatan kelas. Mereka dibantu oleh penutur asli dalam semua keterampilan dan komponen bahasa, sebagian besar dalam membaca dan berbicara kemudian dalam kosa kata dan pengucapan. Penutur asli bahkan memberi contoh dari sumber lain untuk mendukung kegiatan belajar mengajar. Di sisi lain, para siswa kadang-kadang menghadapi kesulitan ketika penutur asli menjelaskan materi terlalu cepat yang dalam bahasa Inggris penuh tetapi, para siswa lebih suka memiliki kelas bahasa Inggris dengan penutur asli daripada tanpa penutur asli, karena dia penting bagi mereka. .

English Abstract

A native speaker as a teacher assistant is still uncommon thing in Indonesia. Not all of schools in Indonesia have an English native speaker to support the English teaching and learning activities, both as a teacher or an assistant. English native speaker may found in some English courses or some particular schools but they have a role as a teacher or tutor, not as an assistant. That is why this research is aimed to investigate the English teaching process with a native speaker as teacher assistant and the students’ perception on the native speaker in SMAN 1 Panggul Trenggalek. The researcher applied a case study as the research design. This research was conducted in the second grade of science-three class (XI IPA-3) at SMAN 1 Panggul Trenggalek with an English teacher, a native speaker, and 31 students of XI IPA-3 class as the respondents. The data were investigated using three instruments, namely observation checklist, questionnaire, and interview guideline. The results of this research showed the data for the English teaching process and the students’ perception through classroom observations, a questionnaire and a teacher interview. The result of the investigation on the teaching process showed that the students were quite active and the native speaker involved in all teaching phases with different portion in each meeting depends on the situation. All materials, language skills and components were taught by the teacher with the native speaker as the teacher assistant where the language skills and components which is mostly taught were speaking, reading, listening, then vocabulary, and pronunciation. Grammar and writing were slightly taught because the native speaker did not come from English education major who got the theory about language structure well. The result of the investigation on the students’ perception showed that the students are willing to learn English more when the native speaker involved to the classroom activities. They were helped by the native speaker in all language skills and components, mostly in reading and speaking then in vocabulary and pronunciation. The native speaker even gave examples from other sources to support the teaching and learning activities. On the other hand, the students sometimes faced difficulties when the native speaker explaining the material too fast which is in full English but, the students preferred to have an English class with the native speaker than without the native speaker, because she was important for them.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/121/051701010
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 24 Feb 2017 14:24
Last Modified: 19 Oct 2021 03:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102757
[thumbnail of NANIK_PUJI_LESTARI_125110500111030_(ARTIKEL).pdf]
Preview
Text
NANIK_PUJI_LESTARI_125110500111030_(ARTIKEL).pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of NANIK_PUJI_LESTARI_125110500111030_(SKRIPSI).pdf]
Preview
Text
NANIK_PUJI_LESTARI_125110500111030_(SKRIPSI).pdf

Download (8MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item