Fauziah, Merista (2017) The Influence Of Personality Factor In English Language Learning By Extrovert And Introvert Twins: A Case Study. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Keberhasilan dalam pembelajaran bahasa tergantung pada beberapa faktor, salah satunya adalah faktor kepribadian. Faktor kepribadian adalah sisi intrinsik afrinsik yang berkontribusi dalam beberapa cara keberhasilan pembelajaran bahasa. Penelitian ini dilakukan untuk menyelidiki pengaruh faktor kepribadian dalam pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing oleh introvert dan kembar ekstrovert. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui jenis faktor kepribadian kembar, dan mencari bagaimana faktor kepribadian tersebut mempengaruhi cara mereka belajar bahasa. Peneliti menggunakan metode penelitian kualitatif dan bertindak sebagai peserta yang jeli. Untuk memenuhi tujuan penelitian, peneliti menerapkan teori yang diusulkan oleh Brown (2000) tentang faktor kepribadian dalam pembelajaran bahasa kedua. Untuk mengumpulkan data, peneliti menggunakan metode observasi dan wawancara. Prosesnya direkam dan diubah menjadi transkripsi. Studi ini menemukan bahwa kembar identik dapat tumbuh melalui kepribadian yang berbeda. Ciri-ciri kepribadian ini mempengaruhi pembelajaran bahasa peserta. Ada lima dari enam faktor kepribadian yang tercermin dalam perilaku peserta yang memberikan kontribusi keberhasilan pembelajaran bahasa. Harga diri yang tinggi, tidak adanya penghambatan, tingkat kecemasan rendah dan beberapa sifat introversi mendukung pembelajar yang introvert untuk menjadi lebih unggul daripada pembelajar ekstrovert. Sayangnya, empati tidak ada karena kurangnya waktu penyelidikan. Akhirnya, dapat disimpulkan bahwa dalam kasus kembar, kepribadian yang berbeda dapat menyebabkan hasil yang berbeda dalam pembelajaran bahasa. Ini memiliki peran penting dan menjadi sebagai faktor penentu keberhasilan dalam pembelajaran bahasa.
English Abstract
Success in language learning depends on several factors, one of them is personality factor. Personality factor is an intrinsic side of affective that contributes in some way the success of language learning. This research was conducted to investigate the influence of personality factor in English language learning as foreign language by introvert and extrovert twins. The objectives of the research were to find out the types of personality factor of the twins, and seek how those personality factors influence the way they learn language. The researcher used the qualitative research method and acted as participant observant. In order to fulfill the research objectives, the researcher applied the theory proposed by Brown (2000) about personality factors in second language learning. To collect the data, the researcher used observation and interview methods. The processes were recorded and changed into transcription. This study found that identical twins could grow up through different personality. These personality traits influenced the language learning of the participants. There were five of six personality factors reflected in participants’ behavior that contributed the success of language learning. High self-esteem, the absence of inhibition, low level of anxiety and some traits of introversion were support the introverted learner to become superior to extroverted learner. Unfortunately, the empathy was absent due to lack of time of investigation. Finally, it can be concluded that in a case of twins, different personality could lead to different outcomes in language learning. It has important role and becomes as decisive factor of the success in language learning.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/112/051701001 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 22 Feb 2017 08:58 |
Last Modified: | 19 Oct 2021 03:52 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102747 |
Preview |
Text
scientific_article.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
THE_INFLUENCE_OF_PERSONALITY_FACTOR_IN_ENGLISH_LANGUAGE_LEARNING_BY_EXTROVERT_AND_INTROVERT_TWINS_A_CASE_STUDY.pdf Download (10MB) | Preview |
Actions (login required)
![]() |
View Item |