Developing Comic Strips To Increase Reading Comprehension For The Tenth Year Students At Smk 12 Malang

Hidayah, YonandaWahyu (2017) Developing Comic Strips To Increase Reading Comprehension For The Tenth Year Students At Smk 12 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca adalah keterampilan bahasa terpenting yang harus dipelajari. Itu membuat seseorang bisa mendapatkan informasi dari membaca dalam semua bahasa, terutama bahasa Inggris. Agar berhasil menguasai makna sebuah teks, siswa harus memiliki motivasi tinggi untuk dibaca, terutama membaca dalam bahasa asing. Artinya, ketika para siswa kurang termotivasi untuk membaca, mereka merasa sulit untuk membuat kemajuan dalam memahami teks. Banyak siswa di SMK 12 Malang memiliki motivasi rendah dalam belajar bahasa Inggris terutama pada membaca cerita fiksi. Mereka menganggap bahwa pelajaran membaca di kelas tidak menarik. Guru hanya menyediakan teks yang terdiri dari beberapa paragraf. Berdasarkan masalah ini, peneliti memfasilitasi siswa dalam mempelajari pemahaman membaca pada teks naratif dengan mengembangkan strip komik media visual untuk membantu siswa memahami teks dan membuat proses pembelajaran lebih menarik. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan strip komik media visual untuk meningkatkan motivasi siswa dalam pemahaman membaca pada teks naratif. Dalam perkembangan ini, peneliti menggunakan model 4D yang diusulkan oleh Thiagarajan. Model terdiri dari 4 tahap: mendefinisikan, merancang, mengembangkan, dan menyebarluaskan. Penelitian ini tidak melewati tahap yang disebarluaskan. Instrumen penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner, dan lembar validasi. Data dianalisis secara kualitatif. Subjek yang terlibat dalam penelitian ini adalah ahli media, pakar konten dan siswa kesepuluh SMK 12 Malang. Para ahli diminta untuk memvalidasi strip komik visual media apakah media dan konten sesuai untuk siswa tahun kesepuluh untuk sekolah menengah kejuruan atau tidak. Berdasarkan hasil analisis data, data menunjukkan bahwa media itu valid. Media menarik bagi para siswa, mudah diterapkan dan membantu mereka membaca teks naratif. Mereka lebih termotivasi untuk membaca dan memahami teks sederhana, gambar dalam banyak warna, dan kata yang sulit di media ini. Dapat disimpulkan bahwa media dapat digunakan untuk meningkatkan motivasi siswa dalam pemahaman membaca pada teks naratif. Disarankan untuk menggunakan strip komik media untuk mengajarkan teks naratif dan mengembangkan strip komik media visual untuk bahan dan kelas lainnya

English Abstract

Reading is the most important language skill to be learnt. It make someone can get information from reading in all languages, especially English. To be successful in mastering the meaning of a text, students have to have high motivation to read, especially reading in foreign language. It means, when the students are less motivated to read, they feel difficult to make progress in comprehending the text. Many students in SMK 12 Malang have low motivation in learning English especially on reading fictional stories. They consider that a reading lesson in class was not interesting. Teachers only provide a text that consists of several paragraphs. Based on the problem, the researcher was facilitate students in learning reading comprehension on narrative text by developing visual media comic strips to help students comprehend the text and make the learning process more interesting. This research aimed to develop visual media comic strips to increase students’ motivation in reading comprehension on narrative text. In this development, the researcher used 4D model proposed by Thiagarajan. The model consists of 4 stages: define, design, develop, and disseminate. The research did not pass disseminate stage. The research instruments used in this study were questionnaire, and validation sheet. The data was analyzed qualitatively. The subjects involved in this study were media expert, content expert and tenth year students of SMK 12 Malang. The experts were asked to validate the visual media comic strips whether the media and content appropriate for the tenth year students for vocational high school or not. Based on the result of data analysis, the data showed that the media was valid. The media was interesting for the students, easy to apply and help them to read on narrative text. They were more motivated to read and understand the simple text, picture in many colors, and difficult word in this media. It can be concluded that the media can be used to increase students’ motivation in reading comprehension on narrative text. It is suggested to use the media comic strips to teach narrative text and develop the visual media comic strips for other material and grade

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/111/051701000
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 22 Feb 2017 08:52
Last Modified: 19 Oct 2021 03:52
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102746
[thumbnail of Yonanda_Wahyu_H-__125110507111045.pdf]
Preview
Text
Yonanda_Wahyu_H-__125110507111045.pdf

Download (13MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item