Wibowo, RadityoHaryo (2017) Improving Students’ Speaking Achievement Using Role Play For The Eleventh Year Students At Sman 2 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Siswa di sekolah menengah diharapkan dapat berbicara bahasa Inggris dengan baik karena memiliki kemampuan berbicara penting untuk berkomunikasi di era global. Komunikasi menggunakan bahasa Inggris sangat penting bagi setiap siswa sebagai bahasa umum yang digunakan dalam komunikasi. Di Indonesia, bahasa Inggris sebagai bahasa asing telah menjadi wajib bagi semua siswa sekolah menengah. Berdasarkan penelitian sebelumnya yang dilakukan oleh para peneliti di SMAN 2 Batu, ada banyak siswa mengalami kesulitan dalam belajar percakapan bahasa Inggris, mereka adalah tata bahasa, kosa kata, pengucapan, dan kepercayaan diri. Ini ditunjukkan pada prestasi siswa yang masih di bawah skor minimum standar, yaitu di bawah 75. Oleh karena itu, peneliti mengusulkan teknik peran yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi berbicara siswa dalam kepentingan XI pada SMAN 2 Batu. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan keterampilan berbicara siswa. Melalui teknik bermain peran, siswa dapat mengekspresikan ide dan pendapat dalam peran. Peneliti menggunakan 4 instrumen dalam penelitian ini untuk mendukung pengumpulan data yang dilakukan dalam satu siklus. Instrumen-instrumen tersebut adalah lembaran observasi, tes, kuesioner, dan catatan lapangan. Dari hasil yang diperoleh, dapat disimpulkan bahwa teknik bermain peran dapat membantu siswa meningkatkan prestasi berbicara. Ini ditunjukkan oleh pencapaian kriteria keberhasilan yang telah dibuat oleh peneliti. Hal ini dapat dilihat pada akhir hasil tes 70% siswa mampu mencapai skor minimum standar, 75. Permainan peran juga dapat membantu siswa untuk lebih tertarik dalam belajar bahasa Inggris, terutama dalam studi berbicara. Ini ditunjukkan dalam hasil kuesioner, 65% siswa merasa termotivasi untuk belajar bahasa Inggris dengan menggunakan teknik ini. Permainan peran juga dapat meningkatkan ruang kelas berbicara menjadi situasi yang lebih baik dengan cara situasi kelas menjadi lebih hidup dan meningkatkan partisipasi siswa
English Abstract
Students in high school are expected to be able to speak English well because having speaking ability is important for communicating in the global era. Communication using English is very important for every student as the common language used in communication. In Indonesia, English as a foreign language has become compulsory for all high school students. Based on the previous study conducted by the researchers at SMAN 2 Batu, there were many students had difficulties in learning English conversation, they are grammar, vocabulary, pronunciation, and self-confidence. This is shown on the students‟ achievement which were still under the standard minimum score, that is under 75. Therefore, the researcher proposed role-play techniques aiming at increasing students‟ speaking achievements in XI Interests Cross class at SMAN 2 Batu. This study used classroom action research to solve problems relating to the students speaking skills. Through role-play techniques students are able to express ideas and opinions in a role. The researcher used 4 instruments in this study to support the data collection which were done in one cycle. Those instruments were observation sheets, tests, questionnaire, and field notes. From the results obtained, it can be concluded that role-play technique can help students increase the speaking achievement. This was shown by the achievement of the criteria of success that have been made by the researcher. It can be seen at the end of the test results 70% of students were able to reach the standard minimum score, 75. Role-play can also help students to be more interested in learning English, especially in the study of speaking. This was shown in the results of the questionnaire, 65% of students feel motivated to learn English by using this technique. Role play also can improve speaking classroom become better situation in the way that the classroom situation becomes more alive and increase the students participation
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/108/051700997 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 22 Feb 2017 08:40 |
Last Modified: | 19 Oct 2021 03:50 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102742 |
Preview |
Text
artikel_ilmiah.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
skripsi_pdf.pdf Download (3MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |