Semiotic Analysis On Buzzfeed Article Entitled The 17 Best Anti-Smoking Printed Ads Ever Created

Pramono, ZahraAulia (2016) Semiotic Analysis On Buzzfeed Article Entitled The 17 Best Anti-Smoking Printed Ads Ever Created. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan penanda dan menandakan yang ditemukan dalam iklan cetak anti-merokok di artikel Buzzfeed. Hal ini juga bertujuan untuk mengetahui makna konotatif yang ditemukan di iklan tersebut. Penelitian ini menggunakan teori Ferdinand de Saussure (1983) dan Roland Barthes (1993). Pendekatan penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Data adalah dua belas iklan anti-merokok dicetak oleh Buzzfeed. Data-data tersebut dalam bentuk bahan visual yang menunjukkan kata-kata tertulis. Untuk mengumpulkan data, langkah-langkahnya adalah: Mengambil artikel, memilih gambar dengan bahasa Inggris, dan menganalisisnya secara semiotis. Kemudian, peneliti menganalisis dan menafsirkan data untuk menarik kesimpulan. Peneliti menemukan bahwa dua belas iklan dicetak anti-merokok berisi penandatangan dan menandakan yang dapat dianalisis menggunakan teori tanda Saussure. Masing-masing ditandai dapat memiliki lebih dari satu penandatangan. Penandandaan itu dan menandakan kemudian disebut sebagai makna denotatif. Untuk memperdalam penelitian ini, makna denotatif harus diikuti oleh makna konotatif, yang kemudian dilakukan oleh peneliti menggunakan teori Barthes. Teori lain juga digunakan di sini, yang merupakan makna warna dari Mario de Bortoli (2001), karena makna warna juga merupakan tanda yang akan dianalisis dalam studi semiotik. Hasil makna konotatif dari setiap iklan itu sendiri hampir sama dengan tujuan iklan sebagai kampanye, adalah untuk membujuk orang untuk berhenti merokok, sehingga nada agak ke ironi dan sarkasme. Beberapa iklan bahkan menyebut perusahaan tembakau seperti Marlboro dan Unta sebagai insinuation.

English Abstract

This study is aimed to describe the signifiers and signifieds found in the Anti-Smoking printed ads in BuzzFeed article. It is also aimed to find out the connotative meaning found in those advertisements. This study used the theory of Ferdinand De Saussure (1983) and Roland Barthes (1993). The approach of this study is descriptive qualitative. The data are twelve printed anti-smoking advertisements by Buzzfeed. Those data are in a form of visual material that shows written words. To collect the data, the steps are: taking the article, selecting images with English language, and analyze it semiotically. Then, the researcher analyzed and interpreted the data to draw a conclusion. The researcher found that the twelve anti-smoking printed advertisements contain signifier and signified which can be analyzed using Saussure’s theory of sign. Each signified can have more than one signifier. Those signifier and signified then called as denotative meaning. To deepen this research, the denotative meaning must be followed by the connotative meaning, which then being conducted by the researcher using Barthes’ theory. Another theory also being used here, which is the meaning of color from Mario De Bortoli (2001), since color meaning is also a sign to be analyzed in semiotic study. The result of the connotative meaning of each ads itself is nearly the same as the purpose of the ads as a campaign, is to persuade people to quit smoking, so the tone is rather to irony and sarcasm. Some of the ads even mentioned tobacco company such as Marlboro and Camel as insinuation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/101/051700990
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 21 Feb 2017 12:44
Last Modified: 19 Oct 2021 03:41
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102735
[thumbnail of zahra_aulia_p._125110100111034.pdf]
Preview
Text
zahra_aulia_p._125110100111034.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item