English Teaching And Learning Process At Mts Surya Buana Malang (A Descriptive Qualitative Study Of The English Teaching And Learning Process Of The Eighth Year Students Of Mts Surya Buana Malang)

Hartono, TriHadiyantiHayuningrum (2016) English Teaching And Learning Process At Mts Surya Buana Malang (A Descriptive Qualitative Study Of The English Teaching And Learning Process Of The Eighth Year Students Of Mts Surya Buana Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris merupakan salah satu bahasa yang memiliki peran sebagai bahasa universal di seluruh dunia. Bahasa Inggris diajarkan di Indonesia sebagai mata pelajaran wajib dimulai dari tingkat Sekolah Menengah Pertama sampai Sekolah Menengah Atas. Guru Bahasa Inggris tidak hanya harus mengerti tentang materi yang akan diajarkan, tapi juga harus mampu menyampaikan materi pembelajaran dengan teknik dan media pembelajaran yang sesuai kepada siswa. Oleh sebab itu, penelitian ini bertujuan untuk meneliti tentang teknik pengajaran dan media pembelajaran yang digunakan oleh guru Bahasa Inggris dalam mengajar Bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Jumlah peserta yang diteliti terdiri dari satu guru Bahasa Inggris yang mengajar di kelas delapan dari MTs Surya Buana Malang. Data yang dikumpulkan melalui beberapa instrumen seperti lembaran observasi, dokumentasi, catatan lapang, dan wawancara dengan guru Bahasa Inggris serta siswa-siswi kelas 8. Peneliti melakukan penelitian sebanyak enam kali pada dua kelas 8 yang berbeda, tiga kali untuk kelas A dan juga tiga kali untuk kelas D. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan, guru Bahasa Inggris menggunakan teknik pemanasan, pengaturan, organisasional, penjelasan isi materi, demonstrasi bermain peran, mengecek, tanya jawab, penerjemahan, dikte, menyalin, identifikasi, pengenalan, ulasan dan menguji termasuk dalam Teknik Kontrol. Kemudian, yang termasuk dalam Teknik Semi Kontrol seperti, pemindahan informasi, pertukaran informasi, merangkum dan persiapan. Selanjutnya, bermain peran, wawancara dan diskusi mencakup dalam Teknik Bebas. Sementara itu, media pembelajaran yang digunakan oleh guru Bahasa Inggris berupa gambar tentang rumah yang unik dan papan tulis termasuk dalam visual yang tidak terproyeksi. Selanjutnya, buku teks dan kamus mencakup dalam media cetak, kemudian bermain peran sebagai media permainan. Hasil interview dari siswa menyatakan bahwa teknik pengajaran dan media pembelajaran yang digunakan sangat menarik dan sesuai dengan materi yang diajarkan didalam buku. Selain itu, interaksi antara guru dan siswa di dalam kelas sangat atraktif selama pelajaran Bahasa Inggris. Peneliti menyarankan kepada guru Bahasa Inggris untuk tetap mempertahankan dan meningkatkan teknik pengajaran serta media pembelajaran yang digunakan untuk mengajar Bahasa Inggris.

English Abstract

English is one of languages which serves a role as the universal language around the world. English is taught in Indonesia as a compulsory subject starting from the level of Junior High School until Senior High School. An English teacher not only should understand about the material that will be taught, but also must be able to deliver material by using teaching techniques and teaching media in teaching process that are appropriate for the students. Therefore, this study is aimed to examine the teaching techniques and teaching media which are used by the English teacher in teaching English at Madrasah Tsanawiyah. This study used a qualitative descriptive method. The number of participants in this research includes an English teacher who taught the eighth graders of MTs Surya Buana Malang. The data was collected by using some instruments, namely observation sheets, documentation, field notes, and interview guide with the English teacher as well as students of eighth grades. The researcher conducted this research for six times on two different classes of eight grades, three times for A-Class and also three times for D-Class. Based on the results, the English teacher used warm up, setting, organizational, content explanation, role play demonstration, checking, question answer display, translation, dictation, copying, identification, recognition, review and testing, which are included in Controlled Techniques. Then, information transfer, information exchange, wrap up and preparation in Semi-Controlled Techniques. Next, role play, interview and discussion were included in free techniques. Meanwhile, teaching media that were used by the English teacher were pictures about unique house and white board, which was included in visual unprojected media. Next, textbook and English dictionary for printed media. Then, role play as games media. The interviews of the students stated that the teaching techniques and teaching media that were used by the English teacher were very interesting and suitable with the material in the textbook. Moreover, the interaction between the teacher and the students in the classroom was very attractive during the English lesson. The researcher suggested for the English teacher to keep and improve the teaching techniques and teaching media that were used in teaching English.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/744/051612663
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 14 Dec 2016 10:06
Last Modified: 18 Oct 2021 14:13
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102672
[thumbnail of UNDERGRADUATE_THESIS_TRI_HADIYANTI_HAYUNINGRUM_HARTONO_125110507111017.pdf]
Preview
Text
UNDERGRADUATE_THESIS_TRI_HADIYANTI_HAYUNINGRUM_HARTONO_125110507111017.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item