Improving The First Year Students’ Reading Comprehension Achievement Through Small Group Discussion Technique At Sma Negeri 1 Tumpang

Ningrum, DesyIsmaya (2016) Improving The First Year Students’ Reading Comprehension Achievement Through Small Group Discussion Technique At Sma Negeri 1 Tumpang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi pemahaman pemahaman siswa melalui teknik diskusi kelompok kecil di SMA Negeri 1 Tumpang. Selama studi pendahuluan, para siswa menunjukkan bahwa mereka mengalami kesulitan dalam kegiatan pemahaman membaca mereka, terutama dalam menemukan gagasan utama dan struktur generik teks. Oleh karena itu, peneliti mencoba memecahkan masalah siswa dengan melakukan teknik diskusi kelompok kecil dalam mengajar bacaan oleh Brewer (1997). Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas kolaboratif, yang berarti bahwa kolaborator dan peneliti bekerja sama untuk membawa peningkatan. Subjek penelitian ini adalah siswa tahun pertama SMA Negeri 1 Tumpang, kelas Bauda Dan Budaya-1. Ada 34 siswa yang berpartisipasi dalam penelitian ini. Dalam mengumpulkan data, peneliti menggunakan wawancara, daftar periksa observasi, kuesioner, catatan lapangan, dan tes. Wawancara itu digunakan untuk mengetahui tentang masalah siswa selama proses belajar mengajar dengan mewawancarai guru bahasa Inggris, panduan wawancara diadaptasi dari tesis Yuliasari (2014). Selanjutnya, pengamatan yang digunakan untuk mengetahui interaksi siswa selama penerapan teknik diskusi kelompok kecil dan catatan lapangan jika ada beberapa hal terjadi di kelas dan peneliti tidak menyebutkannya dalam daftar periksa observasi. Kuesioner digunakan untuk mengetahui tanggapan siswa terhadap teknik diskusi kelompok kecil yang digunakan oleh peneliti dalam mengajar membaca. Tes ini digunakan untuk mengetahui tentang peningkatan prestasi pemahaman membaca siswa dalam tes membaca. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pencapaian pemahaman membaca siswa meningkat secara signifikan, hasil studi pendahuluan adalah 35% dan hasil pasca-tes adalah 82% siswa dapat memberikan kriteria minimum penguasaan pelajaran bahasa Inggris di SMA Negeri 1 Tumpang. Ada satu siklus yang terdiri dari empat pertemuan dapat meningkatkan prestasi pemahaman membaca mereka. Berdasarkan temuan penelitian, direkomendasikan untuk guru bahasa Inggris untuk menggunakan teknik diskusi kelompok kecil dalam mengajar pemahaman membaca dan juga penelitian ini dapat menjadi referensi untuk peneliti masa depan yang akan melakukan penelitian serupa.

English Abstract

This research is aimed to improve students reading comprehension achievement through small group discussion technique at SMA Negeri 1 Tumpang. During the preliminary study, the students showed that they had difficulties in their reading comprehension activity, especially in finding the main idea and generic structure of the text. Therefore, the researcher tried to solve the students’ problem by conducting small group discussion technique in teaching reading by Brewer (1997). This research used Collaborative Classroom Action Research, which means that the collaborator and the researcher worked together to bring the improvement. The subject of this research was the first year students of SMA Negeri 1 Tumpang, Bahasa dan Budaya-1 class. There were 34 students who participated in this reserach. In collecting the data, the researcher used interview, observation checklist, questionnaire, field note, and test. The interview was used to know about students’ problem during teaching and learning process by interviewing the English teacher, the interview guide was adapted from Yuliasari’s thesis (2014). Further, the observation used to know the students interaction during the implementing of small group discussion technique and field note if there were several things happen in the classroom and the researcher did not mention it in the observation checklist. Questionnaire was used to know the students’ responses toward small group discussion technique used by the researcher in teaching reading. The test was used to know about the improvement of the students’ reading comprehension achievement in reading test. The result of this research showed that the students’ reading comprehension achievement improved significantly, the result in preliminary study was 35% and the result of post–test was 82% students could pass the minimum criteria of mastering English lesson in SMA Negeri 1 Tumpang. There was one cycle which consisted of four meetings can improve their reading comprehension achievement. Based on the finding of the research, it is recommended for English teacher to use small group discussion technique in teaching reading comprehension and also this research can be a reference for future researchers who are going to conduct the similar research.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/722/051612312
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 01 Dec 2016 10:51
Last Modified: 18 Oct 2021 13:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102648
[thumbnail of DESY_ISMAYA_N_(125110500111015)_-_improving_the_first_year_studenst.pdf]
Preview
Text
DESY_ISMAYA_N_(125110500111015)_-_improving_the_first_year_studenst.pdf

Download (11MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item