Susanti, VitaDwi (2016) Development of Interactive Multimedia to Teach Vocabulary for The Seventh Year Students of MTs Irsyadul Athfal Jatirembe Gresik. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kosakata adalah komponen bahasa yang paling penting untuk dipelajari. Itu karena seseorang tidak dapat menyampaikan apa yang ingin mereka katakan tanpa kosakata. Selain itu, kosakata memiliki peran penting sebagai komponen dasar untuk menguasai empat keterampilan dalam pembelajaran bahasa. Untuk menguasai kosa kata dengan sukses, siswa harus memiliki motivasi yang hebat untuk dipelajari. Ini berarti bahwa siswa yang tidak cukup termotivasi akan menemukan kesulitan untuk membuat kemajuan dalam belajar kosa kata. Namun, ada banyak siswa yang memiliki motivasi rendah untuk mempelajari kosa kata seperti siswa tahun ketujuh MTS Irsyadul Athfal. Mereka berpikir bahwa mengajar dan belajar di kelas itu tidak menarik. Guru baru saja mendaftarkan kosa kata di papan tulis. Untuk mengatasi masalah tersebut, peneliti mengembangkan multimedia interaktif untuk mengajarkan kosa kata untuk membuat pembelajaran lebih menarik. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan multimedia interaktif untuk meningkatkan motivasi siswa dalam pembelajaran kosa kata. Dalam perkembangan ini, peneliti menggunakan model 4D yang diusulkan oleh Thiagarajan. Model terdiri dari 4 tahap: mendefinisikan, merancang, mengembangkan, dan menyebarluaskan. Penelitian ini tidak melewati tahap yang disebarluaskan. Instrumen penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner, panduan wawancara dan lembar validasi. Data dianalisis secara kualitatif. Subjek yang terlibat dalam penelitian ini adalah ahli media, ahli konten dan siswa tahun ketujuh MTS Irsyadul Athfal. Pakar diminta untuk memvalidasi multimedia interaktif apakah media dan konten sesuai untuk siswa tahun ketujuh atau tidak. Berdasarkan hasil analisis data, data menunjukkan bahwa media itu valid. Dapat disimpulkan bahwa media dapat digunakan untuk meningkatkan motivasi siswa dalam pembelajaran kosa kata. Disarankan untuk menggunakan multimedia interaktif untuk mengajarkan kosa kata dan mengembangkan multimedia interaktif untuk bahan dan kelas lainnya.
English Abstract
Vocabulary is the most important language component to be learnt. It is because someone cannot convey what they want to say without vocabulary. Besides, vocabulary has significance role as basic component to master four skills in language learning. To master vocabulary successfully, students must have great motivation to learn. It means that students who are not motivated enough will find difficulties to make progress in learning vocabulary. However, there are many students that have low motivation to learn vocabulary such as seventh year students of MTs Irsyadul Athfal. They thought that teaching and learning in the class was not interesting. The teacher just listed the vocabulary in the blackboard. To solve the problem, the researcher developed Interactive multimedia to teach vocabulary in order to make the learning more interesting. This research aimed to develop an interactive multimedia to increase students‟ motivation in learning vocabulary. In this development, the researcher used 4D model proposed by Thiagarajan. The model consists of 4 stages: define, design, develop, and disseminate. The research did not pass disseminate stage. The research instruments used in this study were questionnaire, interview guide and validation sheet. The data was analyzed qualitatively. The subjects involved in this study were media expert, content expert and seventh year students of MTs Irsyadul Athfal. The expert was asked to validate the interactive multimedia whether the media and the content were appropriate for the seventh year students or not. Based on the result of data analysis, the data showed that the media was valid. It can be concluded that the media can be used to increase students‟ motivation in learning vocabulary. It was suggested to use the interactive multimedia to teach vocabulary and develop the interactive multimedia for other material and grade.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/716/051611945 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 22 Nov 2016 14:00 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 09:36 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102641 |
Preview |
Text
The_Development_of_Interactive_Multimedia_to_Teach_Vocabulary_for_the_Seventh_Year_students_of_MTs_Irsyadul_Athfal_Jatirembe_Gresik.pdf Download (8MB) | Preview |
Actions (login required)
![]() |
View Item |