Improving the Students’ Ability on Writing Narrative Text Using the Think-Talk-Write Strategy at SMP Ahmad Yani Batu

Hariani, NikhlahDini (2016) Improving the Students’ Ability on Writing Narrative Text Using the Think-Talk-Write Strategy at SMP Ahmad Yani Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menemukan apakah pelaksanaan dari strategi Think-Talk-Write dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks naratif. Masalah penelitian ini adalah bagaimana strategi Think-Talk-Write dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks naratif. Penelitian ini berfokus pada peningkatan kemampuan siswa dalam menulis teks naratif menggunakan strategi Think-Talk-Write (TTW) pada siswa kelas dua SMP Ahmad Yani Batu. Peneliti mengaplikasikan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) sebagai desain penelitian. Penelitian ini dilaksanakan dalam satu siklus yang terdiri dari lima pertemuan. Ada beberapa prosedur dari strategi TTW. Pertama, siswa berpikir mengenai peristiwa dalam gambar berseri sebagai media secara individu. Kedua, mereka berbicara atau berdiskusi tentang topik tersebut dalam kelompok. Ketiga, mereka menulis kalimat-kalimat di setiap gambar berseri secara individu. Akhirnya, siswa merubahnya kedalam teks naratif. Untuk mengumpulkan dan menganalisa data, peneliti menggunakan empat instrumen yaitu lembar observasi, tes, pedoman wawancara, dan catatan lapang. Penelitian ini mempunyai dua kriteria keberhasilan, yaitu produk dan proses. Produk berkaitan dengan pencapaian siswa dan proses berkaitan dengan keterlibatan siswa. Hasil dari instrumen tersebut menunjukkan bahwa strategi TTW membantu siswa untuk meningkatkan kemampuan mereka dalam menulis teks naratif. Hal ini dapat dilihat dari pencapaian kriteria keberhasilan yang telah ditetapkan oleh peneliti yaitu 75% dari siswa setidaknya mencapai nilai 75 sebagai nilai minimal (KKM) dan 75% dari siswa terlibat selama proses belajar dan mengajar menggunakan strategi TTW. Untuk kriteria pertama, hasil menunjukan peningkatan dari tes awal ke tes akhir. Hasil dari tes mengungkapkan bahwa jumlah siswa yang mencapai KKM meningkat dari 0% siswa yang mencapai nilai KKM di tes awal menjadi 90% siswa di test akhir. Sementara itu, kriteria kedua tercapai karena 89% dari siswa terlibat secara aktif selama proses pembelajaran menggunakan strategi TTW. Berdasarkan dari hasil penelitian, peneliti menyimpulkan bahwa penggunaan strategi TTW berhasil untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks naratif dan meningkatkan partisipasi siswa. Saran untuk guru bahasa Inggris dan peneliti lainnya, penelitian ini dapat digunakan sebagai informasi tambahan dalam meningkatkan kemampuan menulis siswa.

English Abstract

This study aims at finding out whether the implementation of the think-talk-write strategy can improve the students’ ability on writing narrative text. The problem of the research is how the think-talk-write strategy can improve the students’ ability on writing narrative text. The study focuses on improving the students’ ability on writing narrative text using the think-talk-write strategy of the second graders of SMP Ahmad Yani Batu. The researcher applied Classroom Action Research (CAR) as the research design. This study was conducted in one cycle which consisted of five meetings. There are some procedures of the think-talk-write strategy. First, the students think about events in the picture series as media individually. Second, they talk or discuss it in group. Third, they write sentences in each picture series individually. Finally, the students construct it into narrative text. To collect and analyze the data, the researcher used four instruments namely observation checklist, test, interview guide, and field notes. This study has two criteria of success, which are product and process. Product is dealing with the students’ achievement and process is dealing with the students’ involvement. From the result of those instruments, it shows that the think-talk-write strategy helps the students to improve their ability in writing narrative text. It can be seen from the fulfillment of the criteria of success which had been set by the researcher which were 75% of the students passed at least 75 as the minimum score (KKM) and 75% of the students involved during teaching and learning process using the think-talk-write strategy. For the first criterion, it shows significant improvement from the preliminary test to the post test. From the result of test, it revealed that the number of students who passed KKM increased from 0% passed in preliminary test to 90% in the post test. Meanwhile, the second criterion was accomplished since 89% of the students involved actively during the learning process using the think-talk-write strategy. Based on the result of the study, the researcher concludes that the use of the think-talk-write strategy succeeds to improve students’ ability on writing narrative text and enhance the students’ participation. As suggestion for the English teacher and the future researchers, this study can be used as additional sources in improving students’ writing ability.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/695/051700072
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Sugiantoro
Date Deposited: 30 Jan 2017 14:15
Last Modified: 18 Oct 2021 08:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102613
[thumbnail of NIKHLAH_DINI_H_SKRIPSI_FIB.pdf]
Preview
Text
NIKHLAH_DINI_H_SKRIPSI_FIB.pdf

Download (7MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item