Learners’ Motivation in Learning English as Second Language Through Video Online Forum in engVid Forum.

Ayuni, Khurrotu (2016) Learners’ Motivation in Learning English as Second Language Through Video Online Forum in engVid Forum. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Motivasi telah diterima secara luas sebagai faktor kunci yang memengaruhi laju dan keberhasilan pembelajaran bahasa kedua / asing. Studi ini meneliti jenis motivasi belajar bahasa Inggris: motivasi instrumental dan motivasi integratif. Penelitian ini dilakukan untuk mencapai masalah penelitian berikut: jenis motivasi (integratif atau instrumental) mana yang dominan untuk belajar bahasa Inggris sebagai bahasa kedua melalui video online di forum Engvid. Dengan demikian, penelitian ini juga dilakukan untuk mengidentifikasi apakah motivasi integratif atau instrumental yang digunakan oleh semua tingkatan (pemula, menengah, dan lanjutan) di Forum Engvid. Untuk mengejar tujuan ini, peneliti menggunakan metode kuantitatif deskriptif dalam penelitian ini. Populasi forum Engvid adalah 721 dan sampel acak sederhana terdiri dari 133 peserta didik Engvid diambil. Kuesioner yang dimodifikasi diadaptasi dari Baterai Uji Sikap / Motivasi Gardner (AMTB) digunakan. Ada 9 item yang terdiri dari item integratif dan instrumental. Instrumen telah diuji untuk mengetahui validitas dan keandalannya. Setelah didistribusikan, peneliti mengumpulkan data menganalisisnya dengan menggunakan aplikasi Microsoft Excel. Peneliti menggunakan formula sederhana untuk mengetahui skor rata-rata yang tinggi dari setiap item. Temuan utama menunjukkan bahwa ada sedikit perbedaan antara motivasi integratif dan instrumental. Skor rata-rata integratif adalah 3,61 sementara instrumental adalah 3,59. Dengan demikian, peserta didik Engvid memiliki dua jenis motivasi dalam belajar bahasa Inggris melalui video online. Ada beberapa saran yang disajikan. Untuk pelajar bahasa Inggris, untuk belajar bahasa Inggris secara luas terutama belajar bahasa Inggris karena bahasa kedua dapat lebih mudah dengan menggunakan berbagai macam media seperti video online. Untuk guru bahasa Inggris, mengajar bahasa Inggris membutuhkan media menarik untuk diajarkan. Membawa objek atau media nyata ke kelas akan membantu mengajarkan proses pembelajaran. Untuk peneliti masa depan, untuk penelitian berikutnya dapat belajar mengidentifikasi tidak hanya dua jenis motivasi tetapi juga dapat menghubungkannya dengan jenis motivasi lainnya. Selain itu, efek motivasi pada prestasi akademik antara pendidikan formal atau informal dapat juga dipelajari.

English Abstract

Motivation has been widely accepted as a key factor which influences the rate and success of second/foreign language learning. This study examined the type of English language learning motivation: instrumental motivation and integrative motivation. This study was conducted to achieve the following research problem: which types of motivation (integrative or instrumental) that is predominant to learn English as second language through video online in engVid forum. Thus, this study was also conducted to identify whether integrative or instrumental motivation which was used by all levels (beginner, intermediate, and advanced) in engVid forum. To pursue this objective, the researcher used descriptive quantitative method in this study. The population of engVid forum was 721 and simple random sample consisted of 133 engVid’s learners was taken. A modified questionnaire adapted from Gardner’s Attitude/Motivation Test Battery (AMTB) was used. There were 9 items that consist of integrative and instrumental items. The instrument had been tested to know the validity and the reliability. After being distributed, the researcher collected the data analyzed it by using Microsoft Excel application. Researcher used the simple formula to find out the high mean score of each item. The main finding showed that there were slightly differences between integrative and instrumental motivation. The mean score of integrative was 3.61 while instrumental was 3.59. Thus, engVid’s learners had two types of motivation in learning English through video online. There are some suggestions were presented. For English learners, to learn English broadly especially learning English as second language can be easier by using many kinds of media such as video online. For English teacher, teaching English needs interesting media to teach. Bringing a real object or media to the class will help teaching learning process. For future researcher, to the next research may study identify not only two types of motivation but also can be the relate it with other types of motivation. Moreover, the effect of motivation on academic achievement among formal or informal education can be also studied.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/679/051608821
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 13 Sep 2016 09:46
Last Modified: 21 Oct 2021 03:01
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102594
[thumbnail of Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
Undergraduate_Thesis.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item