Shefryanto, FajarJauhari (2016) Computer Science Students’ Attitudes towards English Language Learning. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Sikap menjadi salah satu faktor penting yang dapat memengaruhi kinerja individu dalam belajar bahasa. Studi ini menyelidiki sikap siswa Ilmu Komputer di Universitas Brawijaya menuju pembelajaran bahasa Inggris. Ada tiga pertanyaan penelitian untuk diselidiki dalam penelitian ini, yaitu: (1) Apa sikap siswa Ilmu Komputer di Universitas Brawijaya menuju pembelajaran bahasa Inggris dalam hal aspek kognitif?. (2) Apa sikap siswa Ilmu Komputer di Universitas Brawijaya menuju pembelajaran bahasa Inggris dalam hal aspek afektif?. dan (3) Apa sikap siswa Ilmu Komputer di Universitas Brawijaya menuju pembelajaran bahasa Inggris dalam hal aspek konatif?. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan penulis menggunakan metode survei untuk mengumpulkan data. Populasi dalam penelitian ini adalah 954 siswa ilmu komputer Universitas Brawijaya. Kemudian, penulis mengambil 100 siswa sebagai sampel. Penulis mengadaptasi kuesioner AMTB Gardner untuk digunakan sebagai instrumen dalam penelitian ini. Instrumen dalam penelitian ini telah divalidasi oleh ahli validator dalam hal bahasa yang digunakan dalam instrumen. Kemudian, untuk memeriksa validitas konten instrumen, penulis melakukan tes validitas pada 46 item. Hasilnya adalah ada 23 item yang valid yang dapat digunakan dalam penelitian ini. Sementara itu, formula Alpha Cronbach digunakan untuk menentukan keandalan kuesioner. Nilai alpha cronbach dari kuesioner adalah 0,932 yang berarti bahwa instrumen memiliki keandalan yang sangat baik. Setelah mengumpulkan data dari siswa, penulis menganalisis data dengan menggunakan Microsoft Excel. Kemudian, penulis memberikan skor rata-rata untuk mengetahui hasilnya. Hasil penelitian menunjukkan skor rata-rata komponen kognitif adalah 3,11, skor rata-rata komponen afektif adalah 2,88, skor rata-rata komponen konatif adalah 2,96, dan skor rata-rata sikap keseluruhan adalah 2,98. Hasilnya mengungkapkan bahwa para siswa menunjukkan sikap positif terhadap pembelajaran bahasa Inggris dalam hal aspek kognitif, afektif dan konatif. Penulis menyarankan agar guru-guru bahasa Inggris harus lebih memperhatikan pentingnya sikap siswa untuk meningkatkan pembelajaran bahasa.
English Abstract
Attitude became one of important factors that could influence individual’s performance in learning a language. The present study investigated the attitudes of Computer Science students in Universitas Brawijaya towards English language learning. There were three research questions to be investigated in the present study, namely: (1) What are the attitudes of Computer Science students in Universitas Brawijaya towards English language learning in term of cognitive aspect?; (2) What are the attitudes of Computer Science students in Universitas Brawijaya towards English language learning in term of affective aspect?; and (3) What are the attitudes of Computer Science students in Universitas Brawijaya towards English language learning in term of conative aspect?. This study used quantitative approach and the writer used survey method to collect the data. The population in the present study was 954 Computer Science students of Universitas Brawijaya. Then, the writer took 100 students as the sample. The writer adapted the Gardner’s AMTB questionnaire to be used as the instrument in the present study. The instrument in the present study had been validated by an expert validator in term of the language used in the instrument. Then, to check the content validity of the instrument, the writer conducted a validity test on 46 items. The result was there were 23 valid items that could be used in the present study. Meanwhile, Cronbach’s Alpha formula was used to determine the reliability of the questionnaire. The Cronbach’s Alpha value of the questionnaire was 0,932 which means that the instrument had very good reliability. After collected the data from the students, the writer analyzed the data by using Microsoft Excel. Then, the writer provided the mean score to know the result. The result showed the mean score of cognitive component was 3,11, the mean score of affective component was 2,88, the mean score of conative component was 2,96, and the mean score of overall attitudes was 2,98. The result revealed that the students showed positive attitudes towards English language learning in terms of cognitive, affective and conative aspect. The writer suggested that English teachers should pay more attention to the importance of the students’ attitudes in order to enhance the language learning.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/675/051608817 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 13 Sep 2016 08:26 |
Last Modified: | 21 Oct 2021 02:57 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102590 |
Preview |
Text
Fajar_Jauhari_Shefryanto_(125110500111046).pdf Download (7MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |