Improving Students' Speaking Ability Using Role Play Technique for the Eleventh Graders at SMKN 1 Bat

Andianto, Anang (2016) Improving Students' Speaking Ability Using Role Play Technique for the Eleventh Graders at SMKN 1 Bat. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Karena komunikasi adalah kebutuhan penting bagi manusia, bahasa belajar terjadi sebagai jembatan untuk berinteraksi dengan orang lain. Mencerminkan dengan fenomena, kemampuan berbicara adalah yang paling sering digunakan untuk berkomunikasi. Sebagai bahasa internasional, kemampuan berbicara bahasa Inggris diperlukan terutama bagi siswa untuk mempersiapkan masa depan mereka. Namun, pengajaran berbicara di kelas masih menggunakan pendekatan tradisional seperti membaca dengan keras di depan kelas dan latihan berulang. Berdasarkan studi pendahuluan yang dilakukan di SMKN 1 Batu, terutama di kelas XI Fashion Boutique 2 (XI BB2), sebagian besar siswa masih menemukan beberapa kesulitan dalam pengucapan, tata bahasa, kosa kata, dan kepercayaan diri. Dengan demikian, peneliti mengusulkan teknik permainan peran untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa dari siswa XI BB2 di SMKN 1 Batu. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas untuk mengatasi masalah siswa yang terkait dengan kemampuan berbicara. Melalui teknik bermain peran, para siswa dapat mengekspresikan ide, perasaan, dan pemikiran mereka dalam peran tertentu. Selain itu, beberapa instrumen juga digunakan dalam penelitian ini untuk mendukung pengumpulan data yang dilakukan dalam satu siklus. Instrumen-instrumen tersebut adalah daftar periksa observasi, wawancara, tes, kuesioner, dan catatan lapangan. Dari hasil penelitian ini, disimpulkan bahwa teknik bermain peran membantu siswa untuk mengatasi masalah berbicara dalam bahasa Inggris. Itu didukung oleh pemenuhan kriteria keberhasilan peningkatan kemampuan berbicara siswa juga terlihat dari skor akhir dalam post-test, dalam siklus ini skor akhir adalah 81% siswa dapat lulus skor minimum. Ini berarti bahwa 18 siswa dari 22 siswa mendapat lebih dari 75 skor sebagai kriteria kesuksesan. Selanjutnya, teknik bermain peran dapat menjadi cara alternatif untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa yang memiliki masalah kesamaan berbicara.

English Abstract

Since communication is an essential need for human being, learning language takes place as a bridge to interact with others. Reflecting to the phenomenon, speaking ability is the most frequently used to communicate. As an international language, the ability to speak English is needed especially for students to prepare for their future. However, the teaching of speaking in the classroom is still using the traditional approach such as reading aloud in front of the class and repetitive drills. Based on the preliminary study that was conducted at SMKN 1 Batu, especially in XI Fashion Boutique 2 class (XI BB2), most of students still found some difficulties in pronunciation, grammar, vocabulary, and confidence. Thus, the researcher proposed role play technique to improve students speaking ability of XI BB2 students at SMKN 1 Batu. This research used Classroom Action Research to cope with the students problem related to the speaking ability. Through role play technique, the students are able to express their ideas, feelings, and thoughts in a particular role. Besides, some instruments were also used in this research to support the data collection which was conducted in one cycle. Those instruments were observation checklist, interview, test, questionnaire, and field notes. From the result of this research, it was concluded that role play technique helped the students to cope with the speaking problem in English. It was supported by the accomplishment of the criteria of success The improvement of the students speaking ability also was seen from the final score in post-test, in this cycle the final score was 81% of the students could pass the standard minimum score. Its mean that 18 students from 22 students got more than 75 score as a criteria of success. Furthermore, role play technique could be an alternative way to improve students speaking ability who have the similarity problems of speaking.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/670/051608812
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 09 Sep 2016 15:37
Last Modified: 21 Oct 2021 02:53
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102585
[thumbnail of SKRIPSI_ANANG_ANDIANTO_115110507111036.pdf]
Preview
Text
SKRIPSI_ANANG_ANDIANTO_115110507111036.pdf

Download (7MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item