Students’ Need on English Language Club at SMA Negeri 1 Tumpang.

Khasanah, Niswatul (2016) Students’ Need on English Language Club at SMA Negeri 1 Tumpang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini berfokus pada menggambarkan kebutuhan siswa dalam belajar keterampilan bahasa Inggris di klub bahasa Inggris di SMA Negeri 1 Tumpang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kesulitan siswa dalam mempelajari keterampilan bahasa Inggris, dan untuk mengetahui keterampilan yang perlu ditingkatkan siswa. Analisis kebutuhan dilakukan untuk memenuhi tujuan penelitian. Desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah desain penelitian kualitatif. Kuisioner dan panduan wawancara digunakan untuk mengumpulkan data. Kuesioner yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner terbuka. Para peserta adalah 240 siswa yang bergabung dengan klub bahasa Inggris. Wawancara itu dilakukan secara tatap muka dengan 20 siswa. Data dianalisis berdasarkan teori Ary et al. (2010). Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa dalam klub bahasa Inggris menemukan kesulitan dalam semua keterampilan bahasa Inggris. Berdasarkan hasil kuesioner dan wawancara, mendengarkan adalah keterampilan yang paling sulit diikuti dengan berbicara, membaca, dan menulis. Kesulitan siswa dalam mendengarkan terkait dengan kecepatan pembicara. Sementara itu, kesulitan siswa dalam berbicara terkait dengan mengekspresikan ide, membelai kata-kata bahasa Inggris, takut membuat kesalahan, rasa malu, dan memiliki keyakinan rendah. Dalam keterampilan membaca, kesulitan siswa memahami makna kata-kata baru dan terbiasa dengan teks bahasa Inggris. Untuk keterampilan menulis, kesulitan siswa terkait dengan batasan kosa kata, memahami tata bahasa dan menerjemahkan ke dalam bahasa Indonesia. Para siswa ingin meningkatkan semua keterampilan bahasa Inggris mereka, tetapi berbicara adalah keterampilan yang paling dicari yang perlu ditingkatkan siswa. Peneliti menyarankan para guru klub bahasa Inggris untuk memberikan lebih banyak latihan dalam berbicara dan mendengarkan, dan memberikan lebih banyak kosa kata dan tata bahasa dalam kegiatan tersebut.

English Abstract

This research focused on describing the students’ need in learning English skills on English Language Club at SMA Negeri 1 Tumpang. The objectives of this study were to find out the students’ difficulties in learning English skills, and to find out the skill that students need to improve. Needs analysis were conducted to fulfill the objectives of the study. The research design used in this study was qualitative research design. Questionnaire and interview guide were used to collect the data. The questionnaire used in this research was open-ended questionnaire. The participants were 240 students who join English Language Club. The interview was conducted face-to-face with 20 students. The data analyzed based on the theory of Ary et al. (2010). The result showed that the students in English Language Club found difficulties in all English skills. Based on the result of the questionnaire and interview, listening was the most difficult skill followed with speaking, reading, and writing. Students’ difficulty in listening was related to the speed of the speaker. Meanwhile, the students’ difficulties in speaking were related to expressing ideas, pronuncing English words, being afraid of making mistakes, shyness, and having low of confidence. In reading skill, the students’ difficulties were understanding the meaning of new words and being accustomed to English text. For writing skill, the students’ difficulties were related to the limitation of vocabulary, understanding grammar and translating into Indonesian. The students wanted to improve all of their English skills, but speaking is the most wanted skill that the students need to improve. The researcher suggests the teachers of English Language Club to give more practice in speaking and listening, and give more vocabulary and grammar in the activity.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/621/051608591
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 31 Aug 2016 11:09
Last Modified: 21 Oct 2021 01:57
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102531
[thumbnail of THESIS-UNDERGRADUATE.pdf]
Preview
Text
THESIS-UNDERGRADUATE.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item