Ayuningsih, Novi (2016) Society Interpretation on Airasia Airline Advertisements ‘Now Everyone Can Fly’. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Iklan selalu membawa beberapa makna di baliknya yang ingin dikirim ke audiens. Dalam penelitian ini, objek penelitian ini adalah ucapan iklan Airasia AirAsia. Objek itu dianalisis dengan model tiga dimensi Fairclough. Ada dua masalah dalam penelitian ini yaitu apa strategi dalam analisis tekstual dan bagaimana interpretasi masyarakat terhadap iklan. Pendekatan kualitatif diadopsi dalam penelitian ini karena objek dalam bentuk teks yang berisi ucapan yang diambil dari lima iklan video Airline Airline. Penulis menemukan bahwa dalam iklan AirAsia maskapai menggunakan beberapa strategi dalam kosa kata seperti sinonim, antonim, kata sifat, pengulangan, formasi kata, imperatif, kalimat pertanyaan, dan tagline untuk membujuk orang yang membeli produk mereka. Strategi itu termasuk dalam analisis tekstual iklan. Sementara dalam praktik sosiokultural, mengenai penafsiran masyarakat, penulis menggunakan tiga artikel dari beberapa situs web yang membahas pesan yang disampaikan oleh AirAsia Airline Advertisement yang setiap orang memiliki kesempatan yang sama untuk terbang dan efek terhadap orang-orang di mana produk menjadi lebih akrab di masyarakat. Penulis menyarankan peneliti berikutnya menganalisis objek lain di luar iklan seperti pidato atau berita. Penulis juga mengharapkan peneliti berikutnya untuk menganalisis secara mendalam terhadap objek dan mungkin menggunakan teori lain dari analisis wacana kritis misalnya dari Van Dijk dan Kress.
English Abstract
Advertisements always carry some meaning behind it that wants to be delivered to the audiences. In this research, the object of the study is the utterances of AirAsia Airline advertisements. That object is analyzed with Fairclough’s three dimensional models. There are two problems in this research namely what are the strategies in textual analysis and how is the society interpretation on the advertisements. Qualitative approach is adopted in this study because the object is in form of text which contains of utterances taken from five advertisements of AirAsia Airline’s video. The writer found that in the advertisements AirAsia Airline using some strategies in vocabulary such as synonym, antonym, adjectives, repetition, word formations, imperatives, question sentences, and tagline to persuade people buying their products. That strategy includes in the textual analysis of the advertisement. While in sociocultural practice, regarding society interpretation the writer used three articles from several website which discuss the message delivered by AirAsia Airline advertisement which everyone have same opportunity to fly and the effects toward people in which the products become more familiar in society. The writer suggests the next researcher analyze another object outside advertisement such as speech or news. The writer also expects the next researcher to analyze deeply toward the object and maybe uses the other theory of Critical Discourse Analysis for example from van Dijk and Kress.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/614/051608585 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 31 Aug 2016 09:51 |
Last Modified: | 20 Oct 2021 14:56 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102523 |
Preview |
Text
SKRIPSI_BURN.pdf Download (6MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |