Dewi, Mutiara (2016) Teaching English Vocabulary Using Memorization Strategy For The Eighth Year Students At Smp Pgri 01 Karangploso. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Belajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing termasuk mempelajari empat keterampilan, I.E. Mendengarkan, berbicara, membaca, dan menulis. Untuk mendukung pengembangan empat keterampilan bahasa, siswa harus memiliki kosakata. Oleh karena itu, untuk meningkatkan kosakata siswa, guru harus memiliki aktivitas belajar yang bervariasi, memiliki strategi pengajaran yang baik dan kemampuan untuk menciptakan suasana yang baik di kelas untuk membuat siswa merasa bersenang-senang selama proses belajar mengajar. Masalah penelitian adalah bagaimana guru menggunakan strategi menghafal dalam mengajar kosakata bahasa Inggris untuk siswa tahun ke-8 di SMP PGRI 01 Karangploso? Dan bagaimana peningkatan siswa menggunakan strategi menghafal dalam penguasaan kosakata mereka di kelas untuk siswa tahun ke-8 di SMP PGRI 01 Karangploso? Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Peserta penelitian ini adalah siswa kelas VIIID dan salah satu guru bahasa Inggris di SMP PGRI 01 Karangploso. Teknik pengumpulan data adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Instrumen adalah daftar periksa observasi, panduan wawancara, dan dokumentasi. Temuan menunjukkan bahwa cara guru bahasa Inggris menggunakan strategi menghafal dalam mengajarkan kosakata bahasa Inggris dengan memberikan daftar kosa kata kepada siswa dan setelah itu guru meminta siswa untuk membaca daftar kosa kata mereka sebelum memulai pelajaran, disebut siswa satu per satu secara acak. untuk datang kepada guru untuk menghafal kosa kata mereka. Peningkatan siswa menggunakan strategi menghafal dalam penguasaan kosakata mereka ditingkatkan. Ini dapat dilihat dari jenis kegiatan yang diberikan oleh guru seperti menerjemahkan kosakata baru dari teks dan menjawab pertanyaan dari teks. Guru juga menguji siswa dengan memberikan tes kosa kata untuk mengetahui peningkatan siswa dalam penguasaan kosakata mereka. Berdasarkan aktivitas pengajaran yang dilakukan guru selama proses pengajaran dan pembelajaran, guru menumpuk skor siswa yang dibagi menjadi Tugas, Ulangan Harian dan Ulangan Tengah Semester. Hasil untuk setiap skor, beberapa siswa mencapai KKM mereka dan itu menunjukkan bahwa kosakata siswa ditingkatkan. Penulis menyarankan kepada guru bahasa Inggris untuk menciptakan suasana belajar yang menyenangkan, nyaman, dan menarik. Keputusan materi pengajaran, media pengajaran dan strategi pengajaran harus disusun dengan tepat dan dipertimbangkan dengan karakteristik siswa sebagai pembelajar muda. Untuk peneliti lebih lanjut, dapat melakukan penelitian tindakan classrom untuk mengembangkan strategi hafalan menggunakan media.
English Abstract
Learning English as a foreign language includes learning four skills, i.e. listening, speaking, reading, and writing. To support the development of four language skills, the students should have vocabularies. Therefore, in order to improve students’ vocabulary, the teacher should have varied learning activities, have a good teaching strategy and ability to create a good atmosphere in class to make the students feel fun during the teaching and learning process. Thee problem of the study are how does the teacher use Memorization strategy in teaching English vocabulary for the 8th Year students at SMP PGRI 01 Karangploso? and how does the students improvement using Memorization strategy in their vocabulary mastery in the classroom for the 8th Year students at SMP PGRI 01 Karangploso? This research used descriptive qualitative approach. The participants of this research were the students of VIIID class and one of the English teacher in SMP PGRI 01 Karangploso. The techniques data collection were an observation, an interview, and documentation. The instruments were an observation checklist, an interview guide, and documentation. The findings showed that the way the English teacher used memorization strategy in teaching English vocabulary by giving vocabulary list to the students and after that the teacher asking the students to read their vocabulary list before starting the lesson then, called the students one by one in random to come to the teacher to memorize their vocabulary. The improvement of the students using memorization strategy in their vocabulary mastery was improved. It can be seen from the kinds of activities that was given by the teacher such as translate new vocabulary from the text and answer the question from the text. The teacher also test the students by giving vocabulary test in order to know the improvement of the students in their vocabulary mastery. Based on the teaching activity that the teacher conducted during the teaching and learning process, the teacher accumulate the score of the students divided into tugas, Ulangan Harian and Ulangan Tengah Semester. The result for each score, some of the students achieved their KKM and it showed that the vocabulary of the students was improved. The writer suggest to English teacher to create enjoyable, comfortable, and interesting learning atmosphere. The decisions of teaching materials, teaching media and teaching strategy should be structured appropriately and considered to the students characteristic as young learner. For the further researcher, can conduct a classrom action research to develop the memorization strategy using media.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/575/051608545 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 06 Sep 2016 12:44 |
Last Modified: | 20 Oct 2021 11:49 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102478 |
Preview |
Text
skripsi_tiara.pdf Download (4MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |