Puspasari, SantiDyah (2016) The Implementation Of Teaching Vocabulary By Using Nursery Rhyme For Young Learners (A Descriptive Study At Sdn Punten 1 Batu). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Mengajar Bahasa Inggris di sekolah dasar bukanlah pekerjaan yang mudah. Guru harus memiliki strategi kreatif untuk membuat siswa tertarik pada pelajaran. YTREBERG (1990, P.3) mengakui bahwa satu karakteristik pelajar muda adalah mereka suka bermain dan belajar paling baik ketika mereka menikmati kegiatan. Oleh karena itu, salah satu media yang sesuai untuk diberikan kepada pelajar muda adalah sajak anak-anak. Peneliti menemukan bahwa salah satu guru di SDN PUNTEN 1 Batu menggunakan sajak pembibitan sebagai media pengajaran kosakata. Dengan demikian, peneliti tertarik untuk melakukan penelitian tentang item kosakata dan cara guru mengajarkan kosa kata dengan menggunakan rima pembibitan, bagaimana rima pembibitan dipilih, masalah yang dihadapi oleh guru, dan juga skor siswa. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Para peserta penelitian ini adalah 33 siswa kelas empat kelas dan guru bahasa Inggris di SDN PUNTEN 1 Batu. Untuk mengumpulkan data, peneliti melakukan pengamatan kelas, mewawancarai guru, dan menganalisis hasil tes. Teknik analisis data yang digunakan oleh peneliti diusulkan oleh Miles dan Huberman (1994). Setelah peneliti memperoleh data, peneliti mulai memilih data penting yang relevan dengan masalah penelitian. Setelah mengurangi data, langkah selanjutnya adalah menampilkan data. Kemudian, peneliti datang ke langkah terakhir yang menarik kesimpulan atau verifikasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa sangat antusias mengikuti proses kosakata pengajaran dengan menggunakan sajak pembibitan. Kesulitan yang ditemui oleh guru adalah dalam menemukan dan memilih rima pembibitan yang sesuai dengan tema atau material. Dari temuan tersebut, ditunjukkan bahwa para siswa `prestasi dalam mengajar kosakata menggunakan sajak pembibitan baik karena lebih dari setengah siswa memahami kosakata yang diberikan. Kesimpulannya, peneliti menyimpulkan bahwa penggunaan sajak pembibitan dalam mengajar kosakata itu baik. Kemudian peneliti menyarankan pengembang material untuk menempatkan Rhyme Nursery sebagai media mengajar kosa kata di buku mereka. Penelitian ini juga dapat merujuk pada peneliti lebih lanjut dalam melakukan penelitian dengan topik yang relevan.
English Abstract
Teaching English in elementary schools is not an easy job. Teachers must have creative strategies to make the students interested in the lesson. Ytreberg (1990, p.3) acknowledges that one characteristic of young learners is they love to play and learn best when they are enjoying the activity. Therefore, one of the media that is appropriate to be given to young learners is nursery rhyme. The researcher found that one of the teachers at SDN Punten 1 Batu uses nursery rhyme as a medium of teaching vocabulary. Thus, the researcher is interested in doing a research about the vocabulary items and the way teacher teach vocabulary by using nursery rhymes, how the nursery rhymes chosen, the problems faced by the teacher, and also the scores of the students. This research used descriptive qualitative method. The participants of this research were 33 students of the fourth grade class and an English teacher at SDN Punten 1 Batu. To collect the data, the researcher did classroom observation, interviewed the teacher, and analyzed the result of the test. The data analysis technique that was used by the researcher was proposed by Miles and Huberman (1994). After the researcher obtained the data, the researcher started to select the important data that was relevant with the research problems. After reducing the data, the next step was displaying the data. Then, the researcher came to the last step that was drawing conclusion or verification. The result of this research shows that the students are very enthusiastic follow the process of the teaching vocabulary by using nursery rhymes. The difficulty that was encountered by the teacher is in finding and selecting the nursery rhymes that suit with the theme or material. From the finding, it was shown that the students‟ achievement in teaching vocabulary using nursery rhyme was good because more than half of students understand the vocabularies given. In conclusion, the researcher concluded that the use of nursery rhyme in teaching vocabulary was good. Then the researcher suggested the material developers to put nursery rhyme as a medium of teaching vocabulary at their book. This research can also be reference for further researchers in conducting a research with relevant topic.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/565/051608535 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 06 Sep 2016 12:37 |
Last Modified: | 20 Oct 2021 11:36 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102466 |
Preview |
Text
SKRIPSI.pdf Download (4MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |