Lexical Cohesion Found In Thesis Abstracts Written By Students Of Academic Year 2011 Of Study Program Of English Universitas Brawijaya

Budiati, RiskaAyuRasyidah (2016) Lexical Cohesion Found In Thesis Abstracts Written By Students Of Academic Year 2011 Of Study Program Of English Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kohesi leksikal adalah salah satu perangkat kohesi yang membantu menciptakan keterkaitan teks. Titik utama kohesi leksikal adalah tentang pilihan kosakata. Salah satu jenis teks yang menggunakan kohesi leksikal untuk membuat kohesif adalah abstrak tesis. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui jenis-jenis kohesi leksikal dalam abstrak tesis yang ditulis oleh siswa tahun akademik 2011 program studi bahasa Inggris Universitas Brawijaya dan jenis dominan kohesi leksikal dalam tesis abstrak. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif untuk menggambarkan analisis kohesi leksikal yang ditemukan dalam abstrak tesis. Penelitian ini juga menggunakan analisis dokumen karena data diambil dari teks atau dokumen dalam tesis abstrak. Sumber data dalam tesis ini adalah 10 abstrak tesis yang ditulis oleh siswa tahun akademik 2011 terutama jurusan linguistik. Untuk Anylish data, penelitian ini menggunakan enam jenis kohesi leksikal dengan teori Renkema (2004) dan satu jenis kohesi leksikal oleh Teori Sumarlam (2008). Berdasarkan hasil analisis, penelitian ini mengungkapkan bahwa siswa tahun akademik 2011 tidak menggunakan semua jenis kohesi leksikal di setiap tesis abstrak. Namun, peneliti menemukan semua jenis kohesi leksikal mengenai 10 abstrak tesis yang merupakan pengulangan, sinonim, hiponym, antonimi, meronim, kolokasi, dan kesetaraan. Kohesi leksikal digunakan untuk membuat tesis abstrak lebih kohesif sehingga pembaca dapat dengan mudah memahami apa artinya penulis. Berkenaan dengan kohesi leksikal, jenis yang paling sering digunakan adalah pengulangan (64%). Untuk menyimpulkan, pengulangan sering digunakan karena mengulangi kata atau frasa yang sama adalah cara termudah untuk menghubungkan kalimat ke yang lain. Dalam hal ini, pengulangan sering digunakan untuk menekankan kata kunci dari tesis abstrak. Jadi, penggunaan kohesi leksikal penting untuk membantu penulis menciptakan kekompakan secara tertulis. Disarankan kepada siswa program studi bahasa Inggris untuk mempelajari lebih lanjut tentang penggunaan kohesi leksikal. Selanjutnya, para peneliti berikutnya dapat menggunakan benda-benda lain seperti artikel berita, drama skrip, jurnal, dll dalam bahasa Inggris atau di Bahasa Indonesia.

English Abstract

Lexical cohesion is one of cohesion devices which helps to create interconnectedness of the text. The main point of lexical cohesion is about vocabulary choices. One kind of the text which uses lexical cohesion to create cohesiveness is thesis abstract. This study was conducted to find out the types of lexical cohesion in thesis abstracts written by students of academic year 2011 of English study program of Universitas Brawijaya and the dominant type of lexical cohesion in the thesis abstract. This study uses qualitative approach to describe the analysis of the lexical cohesion found in the thesis abstracts. This study also uses document analysis since the data were taken from the text or document in the thesis abstract. The data sources in this thesis are 10 thesis abstracts written by students of academic year 2011 especially linguistic major. To anlyze the data, this research uses six types of lexical cohesion by Renkema’s (2004) theory and one type of lexical cohesion by Sumarlam’s (2008) theory. Based on the result of the analysis, this study reveals that students of academic year 2011 do not use all types of lexical cohesion in each thesis abstract. However, the researcher finds out all the types of lexical cohesion regarding 10 thesis abstracts which are repetition, synonymy, hyponymy, antonymy, meronymy, collocation, and equivalency. Lexical cohesion is used to make the thesis abstract more cohesive so the readers can easily understand what the writer means. In regard to lexical cohesion, the most frequently used type is repetition (64%). To conclude, repetition is frequent used because repeating the same word or phrase is the easiest way to relate a sentence to another. In this case, repetition is frequent used to emphasize the key words of thesis abstract. So, the use of lexical cohesion is important to help the writer creating cohesiveness in writing. It is suggested to the students of English study program to learn more about the use of lexical cohesion. Furthermore, the next researchers can use other objects such as news article, script drama, journal, etc in English or in Bahasa Indonesia.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/523/051607832
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 09 Sep 2016 14:47
Last Modified: 20 Oct 2021 09:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102425
[thumbnail of Riska_Ayu_Rasyidah_Budiati___Lexical_Cohesion_Found_in_Thesis_Abstracs_Written_by_Students_of_Academic_Year_2011_of_Study~1.pdf]
Preview
Text
Riska_Ayu_Rasyidah_Budiati___Lexical_Cohesion_Found_in_Thesis_Abstracs_Written_by_Students_of_Academic_Year_2011_of_Study~1.pdf

Download (6MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item