Using TPSS Strategy to Improve the Students’ Writing Skill in Writing Descriptive Text.

Setyawan, Dedi (2016) Using TPSS Strategy to Improve the Students’ Writing Skill in Writing Descriptive Text. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Ada beberapa masalah yang muncul dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggris, terutama pada tahun pertama siswa Teknik Sepeda Motor (TSM) 2 SMKN 1 Singosari. Salah satu masalah adalah menguasai keterampilan menulis terutama dalam menguasai kosa kata dan menulis teks deskriptif karena menulis cenderung lebih menantang bagi siswa daripada keterampilan bahasa Inggris lainnya. Oleh karena itu, untuk memecahkan masalah, penulis mencoba menerapkan strategi yang dikenal sebagai TPSS (pair-pair-square share). Strategi ini diharapkan dapat membantu siswa untuk mengatasi masalah mereka dalam menguasai kosa kata dan menulis teks deskriptif. Kriteria keberhasilan dalam penelitian ini adalah 75% dari kelas lulus skor standar minimum 75. Penelitian ini menggunakan tes dan catatan lapangan untuk mengumpulkan pengumpulan data. Penelitian ini mengungkapkan bahwa penggunaan strategi TPSS dapat meningkatkan keterampilan menulis siswa dalam menulis teks deskriptif. Hasil pada post-test setelah menggunakan strategi TPSS, 100% siswa lulus skor standar minimum yang merupakan peningkatan dari pre-test yang hanya ada 21,43% siswa lulus skor standar minimum 75. TPSS juga peningkatan partisipasi aktif siswa selama kegiatan kelas baik secara individu maupun dalam tugas kelompok. Berdasarkan catatan lapangan, para siswa selalu aktif dan mengangkat tangan untuk bertanya dan menjawab beberapa pertanyaan dan melakukan diskusi dengan teman mereka dengan baik di setiap langkah dalam TPSS. Berdasarkan temuan tersebut, beberapa saran diberikan kepada guru bahasa Inggris dan juga peneliti lebih lanjut. Untuk guru bahasa Inggris, akan lebih baik jika dia mencoba menggunakan strategi TPSS karena sangat berguna dalam meningkatkan skor siswa dan partisipasi aktif di kelas. Untuk peneliti lebih lanjut, mereka disarankan untuk melakukan penelitian untuk menemukan media yang lebih menarik dan lebih baik untuk mendukung siswa dalam menulis teks deskriptif.

English Abstract

There are several problems that appear in English teaching and learning process, especially in 1st years students of Teknik Sepeda Motor (TSM) 2 SMKN 1 Singosari. One of the problems is mastering the writing skill especialy in mastering vocabulary and writing descriptive text because writing tends to be more challenging for the students than the other skills of English. Therefore, to solve the problems, the writer tries to apply a strategy known as TPSS (Think-Pair-Square-Share). This strategy is expected to help the students to overcome their problem in mastering vocabulary and writing descriptive text. The criteria of succes in this study is 75% of the class passed the minimum standard score of 75. This research used tests and field notes to collect the data collection. This research revealed that the use of TPSS strategy can improve the students‟ writing skill in writing descriptive text. The result on the post-test after using TPSS strategy, 100% of the students passed the minimum standard score which was an improvement from the pre-test that there was only 21.43% of the students passed the minimum standard score of 75. TPSS also improved students‟ active participation during the class activities both individually and in group task. Based on the field notes, the students were always active and raised their hands to ask and answer some questions and did the discussion with their friend well in every step in TPSS. Based on the finding, some suggestions are given to the English teacher and also further researchers. For the English teacher, it would be better if she tries to use TPSS strategy because it is very useful in improving students‟ score and active participation in the class. For further researchers, they are suggested to conduct a research to find more attractive and better media to support the students in writing descriptive text.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/497/051607806
Uncontrolled Keywords: strategi TPSS, kemampuan menulis siswa, teks deskriptif,-PSS strategy, students‟ writing skill, descriptive text
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 05 Sep 2016 09:16
Last Modified: 10 Nov 2021 03:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102394
[thumbnail of Dedi_Setyawan.pdf]
Preview
Text
Dedi_Setyawan.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item