The Implementation of One Click Service (OCS) in Teaching English for Foreign Language Learners.

Rahmatillah, DyahAyu (2016) The Implementation of One Click Service (OCS) in Teaching English for Foreign Language Learners. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Perkembangan TIK akhirnya menjadi lebih canggih di mana sektor pendidikan, terutama untuk sekolah menengah sekarang telah mulai menggunakan TIK untuk mengajar dan belajar. Belajar melalui TIK disebut pembelajaran online. Sayangnya, masih hanya beberapa sekolah yang menerapkan sistem pembelajaran online untuk siswa dalam mengajar dan belajar. Oleh karena itu, penulis melakukan penelitian tentang implementasi layanan satu klik (OCS) sebagai sistem pembelajaran online dalam mengajar pelajar EFL. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memberikan deskripsi detail tentang bagaimana guru bahasa Inggris mengimplementasikan OCS dalam mengajar peserta didik EFL. Penelitian ini mempekerjakan penelitian kualitatif dengan desain studi kasus yang hanya mengambil satu guru bahasa Inggris sebagai subjek utama. Studi ini dilakukan di SMK PGRI 3 Malang dan data pengumpulan yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan analisis dokumen. Temuan ini mengungkapkan bahwa desain sistem OCS telah dipenuhi sebagian besar didasarkan pada teori pembelajaran online desing dan guru bahasa Inggris memiliki kompetensi TIK yang baik dalam mengajar dengan teknologi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan OC masih tidak efektif untuk mengajar meskipun guru telah memperoleh kompetensi TIK yang baik. Ada dua faktor yang membuat implementasi OCS ini tidak efektif, dari desain OCS dan motivasi siswa untuk belajar online. Bahkan, guru tidak menggunakan OC karena pembelajaran online harus untuk memperluas pengetahuan siswa, tetapi ia lebih mungkin menggunakan OC ini untuk menghemat basis data siswa, menerima tugas siswa, dan hanya mendistribusikan materi tertentu. Penulis menyarankan agar guru harus lebih mempersiapkan bahan atau latihan online yang dapat dibagikan kepada semua siswa dan menerapkan berbagai metode dalam mengajar. Sekolah juga harus merancang ulang sistem OCS untuk mengajar dan belajar yang lebih baik dan melakukan pelatihan untuk semua guru untuk memiliki kompetensi TIK yang lebih baik. Penulis juga menyarankan untuk peneliti berikutnya untuk mengembangkan desain OCS agar lebih efektif dan bermanfaat untuk mengajar dan belajar.

English Abstract

The development of ICT has finally become more sophisticated in which educational sector, especially for high school now has been starting to use ICT for teaching and learning. Learning through ICT is called online learning. Unfortunately, still only few schools apply online learning system for the students in teaching and learning. Therefore, the writer conducted a study about the implementation of One Click Service (OCS) as online learning system in teaching EFL learners. The objective of the study was to give detail description on how the English teacher implements OCS in teaching EFL learners. This study employed a qualitative research with case study design which took only one English teacher as the main subject. The study was conducted in SMK PGRI 3 Malang and the collecting data used were interview, observation, and document analysis. The findings revealed that the design of OCS system had been fulfilled mostly based on the theory of online learning desing and the English teacher had good ICT competence in teaching with technology. The result showed that the use of OCS was still ineffective for teaching even though the teacher had gained good ICT competence. There are two factors that make this OCS implementation ineffective, from OCS design and the students’ motivation to learn online. In fact, the teacher did not use OCS as online learning should be for expanding students’ knowledge, but he more likely used this OCS to save students’ database, receiving students’ tasks, and distributing only certain materials. The writer suggests that the teacher should more prepare online materials or exercises which can be shared to all students and apply various methods in teaching. The school also should re-design the OCS system for better teaching and learning and conduct training for all teachers in order to have better ICT competence. The writer also suggests for the next researcher to develop the OCS design to be more effective and beneficial for teaching and learning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/496/051607805
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 05 Sep 2016 09:13
Last Modified: 20 Oct 2021 08:31
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102393
[thumbnail of SKRIPSI_FIXED_000000.pdf]
Preview
Text
SKRIPSI_FIXED_000000.pdf

Download (10MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item