Students’ Attitude Towards Group Work Assignment Through Final Project In English Language Education Study Program Universitas Brawijaya

Indrawati, Johara (2016) Students’ Attitude Towards Group Work Assignment Through Final Project In English Language Education Study Program Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pengajaran bahasa Inggris dalam program studi pendidikan bahasa Inggris memiliki banyak jenis teknik. Teknik yang sebagian besar digunakan dalam pendidikan tinggi adalah pekerjaan kelompok. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sikap siswa terhadap penugasan kerja kelompok melalui tugas akhir dalam program studi pendidikan bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif sebagai desain penelitian untuk memahami sikap siswa terhadap pekerjaan kelompok dalam tugas akhir, terutama dalam aspek positif dan negatif. Subjek penelitian ini adalah 60 mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris dari Semester 6 dan 8 Fakultas Studi Budaya, Universitas Brawijaya Malang. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner dan panduan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan sikap positif dan negatif dari siswa terhadap pekerjaan kelompok dalam tugas akhir. Sikap positif adalah siswa belajar bagaimana bekerja dengan orang lain (50%) dan siswa terpaksa bertemu teman sekelas (7%). Sementara sikap negatif adalah siswa merasa sulit untuk mengoordinasikan jadwal (62%) dan siswa merasa kurang cerdas ketika mereka bekerja dengan orang lain (0%). Hasil-hasil tersebut menunjukkan persentase tertinggi dan terendah dari sikap positif dan negatif terhadap pekerjaan kelompok melalui tugas akhir. Selanjutnya, penelitian ini juga menawarkan beberapa saran. Dianjurkan untuk siswa program pendidikan bahasa Inggris untuk mempertimbangkan apakah penugasan kerja kelompok dalam tugas akhir memberi mereka manfaat atau tidak. Jika itu bermanfaat bagi mereka, penugasan kerja kelompok harus diterima. Untuk dosen, peneliti menyarankan untuk melakukan penilaian yang adil ketika mereka memberi tugas akhir kepada kelompok kerja. Sedangkan untuk peneliti masa depan, hasil dari penelitian ini dapat digunakan sebagai referensi untuk melakukan penelitian serupa.

English Abstract

The teaching of English in English Language Education Study Program has many kinds of technique. Technique mostly used in higher education was group work. This research was aimed to find out the students’ attitude towards group work assignment through final project in English Language Education Study Program Universitas Brawijaya. This research used descriptive qualitative as the research design to understand the students’ attitude towards group work in final project, especially in positive and negative aspects. The subjects of this research were 60 students of English Language Education Study Program from semester 6 and 8 of Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya Malang. The instruments used in this research were questionnaire and interview guide. The result of this research showed the positive and negative of students’ attitude towards group work in final project. The positive attitudes were students learn how to work with others (50%) and students forced to meet classmates (7%). While the negative attitudes were students feel difficult to coordinate the schedules (62%) and students feel less intelligent when they are working with others (0%). Those results showed the highest and lowest percentages from positive and negative attitudes toward group work through final project. Furthermore, this research also offers several suggestions. It is recommended for students of English Language Education Program to consider whether group work assignment in final project gave them the benefit or not. If it’s benefit for them, group work assignment should be accepted. For the lecturers, the researcher suggests to do the fair assessment when they gave final project to group work. While for the future researcher, the result from this research can be use as the reference to conduct the similar research.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/481/051607790
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 09 Sep 2016 15:55
Last Modified: 20 Oct 2021 08:13
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102377
[thumbnail of SKRIPSI_JOHARA_INDRAWATI_FIB_PENDIDIKAN_BAHASA_INGGRIS.pdf]
Preview
Text
SKRIPSI_JOHARA_INDRAWATI_FIB_PENDIDIKAN_BAHASA_INGGRIS.pdf

Download (6MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item