A Stylistic Analysis of Slogan on Printed Fast Food Restaurant Advertisements

Wahyadyatmiko, RWigarWijaya (2016) A Stylistic Analysis of Slogan on Printed Fast Food Restaurant Advertisements. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini berkaitan dengan analisis gaya slogan dalam iklan restoran cepat saji tercetak. Studi ini adalah untuk menjawab pertanyaan: Perangkat gaya apa yang ditemukan dalam slogan iklan restoran cepat saji tercetak? Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif untuk menganalisis data. Desain penelitian adalah analisis dokumen. Data adalah 15 slogan restoran makanan cepat saji yang diambil dari http://www.ffood.net/fast_food_slogans.html. Dalam analisis, penulis menemukan bahwa perangkat gaya yang sebagian besar digunakan dalam slogan iklan restoran cepat saji tercetak adalah aspek fonologis dan aspek sintaksis. Ada lima belas iklan yang mengandung perangkat gaya fonologis, terdiri dari empat dalam aliterasi, delapan dalam assonansi, delapan dalam konsonansi, dan juga delapan dalam pengulangan. Sedangkan untuk aspek sintaksis, penulis menemukan bahwa ada lima belas iklan yang berisi empat frasa nomina, dua pada frasa kata kerja, dan sembilan dalam bentuk jenis kalimat. Adapun perangkat gaya semantik, penulis menemukan bahwa ada lima iklan yang berisi dua simile, dua hiperbola, dan dua personifikasi. Penulis menyarankan untuk para peneliti berikutnya yang ingin melakukan penelitian serupa untuk memasukkan lebih banyak data, sehingga generalisasi penggunaan perangkat gaya dapat dibuat lebih dapat diandalkan.

English Abstract

This study deals with stylistic analysis of slogan in printed fast food restaurant advertisements. This study is to answer the question: what stylistic devices are found in the slogan of printed fast food restaurant advertisements?. This study used qualitative approach to analyze the data. Research design was document analysis. The data were 15 fast food restaurant slogans taken from http://www.ffood.net/fast_food_slogans.html. In the analysis, the writer found that the stylistic devices which are mostly used in the slogan of printed fast food restaurant advertisements are phonological aspects and syntactical aspects. There are fifteen advertisements containing phonological stylistic devices, consists of four in alliteration, eight in assonance, eight in consonance, and also eight in repetition. As for syntactical aspects, the writer found that there are fifteen advertisements containing four in noun phrase, two in verb phrase, and nine in sentence types forms. As for the semantic stylistic devices, the writer found that there are five advertisements containing two simile, two hyperboles, and two personifications. The writer suggests for the next researchers who want to conduct the similar research to include more data, so that generalization of the use of stylistic devices can be made more reliable.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/48/051601183
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Indah Nurul Afifah
Date Deposited: 16 Mar 2016 13:28
Last Modified: 20 Oct 2021 08:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102375
[thumbnail of R._WIGAR_WIJAYA_WAHYADYATMIKO.pdf]
Preview
Text
R._WIGAR_WIJAYA_WAHYADYATMIKO.pdf

Download (7MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item