Writing Skills of the Eleventh Grade Students at SMA Negeri 1 Kraksaan in Report Text.

Sandy, DevitaNurvia (2016) Writing Skills of the Eleventh Grade Students at SMA Negeri 1 Kraksaan in Report Text. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui kekuatan dan kelemahan siswa dalam menulis teks laporan. Laporkan Teks adalah teks yang berfungsi untuk menggambarkan sesuatu secara umum, dengan mengacu pada berbagai fenomena alam dan sosial di lingkungan. Untuk mengetahui kekuatan dan kelemahan siswa dalam menulis teks laporan, peneliti menganalisis produk penulisan siswa berdasarkan pada empat komponen penulisan, yaitu konten, organisasi, kosakata dan tata bahasa, dan tata bahasa. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif. Itu dilakukan di SMA Negeri 1 Kraksaan. Subjek penelitian adalah 24 siswa XI IPS 3. Untuk mengumpulkan data, peneliti menggunakan tiga instrumen, yaitu panduan wawancara, produk penulisan siswa, dan kuesioner. Temuan penelitian ini mengungkapkan bahwa siswa memiliki kekuatan dan kelemahan dalam menulis teks laporan. Kekuatan siswa berada pada konten dan organisasi. Sementara itu, kelemahannya pada kosa kata dan mekanik dan tata bahasa. Selain itu, setelah mencetak dan menganalisis produk penulisan siswa, hasilnya menemukan bahwa ada 10 siswa (42%) dalam kategori yang sangat baik. Sebagian besar siswa yang mendapat kategori yang sangat baik tidak memiliki masalah dalam empat komponen penulisan. Namun, ada 2 siswa yang mendapat skor rendah dalam aspek tata bahasa. Kemudian, 4 siswa (17%) mencapai kategori yang baik. Hanya 2 dari mereka memiliki masalah dalam aspek tata bahasa, sedangkan yang lain baik dalam semua aspek. Sementara itu 9 siswa (37%) mendapat kategori yang adil. Mereka memiliki masalah dalam aspek kosakata dan mekanik dan tata bahasa, tetapi ada satu siswa yang memiliki skor rendah dalam tiga aspek termasuk organisasi, kosakata dan mekanik, dan tata bahasa. Hanya ada satu siswa yang mendapatkan kategori buruk yang mendapat skor rendah dalam semua aspek kecuali konten, dan tidak ada siswa yang memperoleh kategori yang sangat buruk. Berdasarkan hasil penelitian, disarankan bahwa guru bahasa Inggris memberikan umpan balik koreksi yang cukup pada produk penulisan siswa, menerapkan strategi yang sesuai, dan memberi siswa motivasi positif dalam belajar bahasa Inggris. Selain itu, bagi para siswa, mereka harus berlatih lebih untuk mendapatkan pengembangan yang lebih baik dalam tulisan mereka dan mempertimbangkan empat komponen penulisan.

English Abstract

This research was conducted in order to find out the students’ strengths and weaknesses in writing report text. Report text is a text which functions to describe somethings in general, with reference to a range of natural and social phenomena in the environment. To know the students’ strengths and weaknesses in writing report text, the researcher analyzed the students’ writing products based on the four components of writing, namely content, organization, vocabulary and mechanic, and grammar. This research is a descriptive qualitative research. It was conducted at SMA Negeri 1 Kraksaan. The subjects were 24 students of XI IPS 3. To collect the data, the researcher used three instruments, namely interview guide, students’ writing products, and questionnaire. The findings of this research revealed that students have strengths and weaknesses in writing report text. The students’ strengths were on content and organization. Meanwhile, the weaknesses were on vocabulary and mechanics and grammar. Moreover, after scoring and analysing the students’ writing products, the result found that there were 10 students (42%) in very good category. Most of the students who got very good category had no problem in four components of writing. However, there were 2 students who got low score in grammar aspect. Then, 4 students (17%) reached good category. Only 2 of them had problem in grammar aspect, while the others were good in all aspects. Meanwhile 9 students (37%) got fair category. They had problem in vocabulary and mechanic and grammar aspects, but there was one student who had low score in three aspects including organization, vocabulary and mechanics, and grammar. There was only one student who gained poor category who got low score in all aspects except content, and none of the student obtained very poor category. Based on the result of the research, it is suggested that English teacher gives enough correction feedback on student’s writing product, applies appropriate strategy, and gives the students positive motivation in learning English. Moreover, for the students, they should practice more to get better development in their writing and consider the four components of writing.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/467/051607776
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 14 Sep 2016 11:08
Last Modified: 20 Oct 2021 07:52
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102361
[thumbnail of Devita_Nurvia_Sandy.pdf]
Preview
Text
Devita_Nurvia_Sandy.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item