Developing Animflation For Vocabulary Mastery For Eighth Grade Junior High School Students (Research And Development)

Hidayah, Nurul (2016) Developing Animflation For Vocabulary Mastery For Eighth Grade Junior High School Students (Research And Development). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Saat ini di era globalisasi, teknologi menjadi penting dalam hidup kita, sebagai pelajar muda sampai peserta didik dewasa mendapatkan lebih banyak paparan teknologi. Oleh karena itu, siswa muda dan dewasa tidak tahu teknologi hanya untuk menghibur diri sendiri tetapi juga untuk menerapkan teknologi dalam pendidikan. Ini berarti bahwa guru mengharuskan untuk menerapkan media yang menarik dengan memanfaatkan teknologi, ada beberapa media yang dapat menjadi pilihan yang lebih baik untuk mengembangkan media yang menarik. Salah satu media yang merupakan media yang menarik adalah audiovisual karena membuat siswa tertarik pada materi dan mendapatkan informasi dengan jelas baik dari melihat dan mendengar. Peneliti akan fokus menggunakan animeflasi untuk mengembangkan media audiovisual lengkap sebagai media pembelajaran untuk mengajar penguasaan kosakata bahasa Inggris. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan penelitian dan pengembangan untuk mengembangkan produk media berdasarkan teknologi untuk membantu guru untuk mengajar kosakata. Peneliti mengembangkan media audiovisual yang disebut animeflasi. Animflation adalah singkatan dari animasi, macromedia flash dan gambar gerak. Subjek penelitian adalah 30 peserta kelas 8F di SMPN 15 Malang. Instrumen pengumpulan data adalah kuesioner dan panduan wawancara. Ada enam langkah yang diambil dalam penelitian ini yaitu melakukan analisis kebutuhan, perencanaan, pengembangan media, validasi ahli, revisi 1, uji coba, revisi 2 dan produk akhir. Hasil penelitian ini adalah produk media bernama AnimFlation untuk penguasaan kosakata pada siswa kelas delapan. Akibatnya, disimpulkan bahwa animasinya untuk penguasaan kosakata pada siswa kelas delapan sebagai produk dari penelitian ini tepat untuk digunakan untuk proses belajar dan proses belajar kosakata bahasa Inggris. Selain itu, ada umpan balik dari validasi ahli terdiri dari dosen dan guru, dan siswa. Para ahli mengatakan bahwa produk baik dan efektif untuk digunakan sebagai media pengajaran untuk mengajarkan kosakata. Peneliti juga menyarankan untuk peneliti lebih lanjut untuk mengembangkan media dengan versi baru pemutar profesional Macromedia Flash 8 dan menyediakan lebih banyak bahan dan latihan berdasarkan kebutuhan siswa.

English Abstract

Nowadays in globalization era, technology becomes important in our life, as young learners until adult learners get more exposure of the technology. Hence, young and adult students do not know the technology only for entertaining themselves but also for implementing technology in education. It means that the teacher requires to apply interesting media by utilizing technology, there are some media which may become better choice of developing an interesting media. One of the media which is interesting media is audiovisual because it makes students interested to the materials and get information clearly from both seeing and hearing. The researcher will focus on using Animflation in order to develop the complete audiovisual media as the instructional media for teaching English vocabulary mastery. In this research, the researcher used Research and Development to develop a product of media based on technology in order to help the teacher for teaching vocabulary. The researcher developed audiovisual media called Animflation. Animflation stands for Animation, Macromedia Flash and Motion Picture. The subjects of the research were 30 participants of 8F class in SMPN 15 Malang. The instruments of the data collection are questionnaire and interview guide. There are six steps taken in this research namely conducting need analysis, planning, developing media, expert validation, revision 1, tryout, revision 2 and final product. The result of this study was a product of a media named Animflation for vocabulary mastery in eighth grade students. As a result, it is concluded that Animflation for vocabulary mastery in eighth grade students as the product of the research is appropriate to be used for English vocabulary teaching and learning process. Moreover, there are feedbacks from expert validation consists of lecturer and teacher, and students. The experts said that the product is good and effective to be used as the instructional media to teach vocabulary. The researcher also suggests for the further researcher to develop the media with the new version of Macromedia Flash 8 Professional Player and provide with more materials and exercises based on the students’ need.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/451/051607674
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 13 Sep 2016 14:08
Last Modified: 20 Oct 2021 07:32
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102344
[thumbnail of NURUL_HIDAYAH_125110501111008.pdf]
Preview
Text
NURUL_HIDAYAH_125110501111008.pdf

Download (10MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item