English Reading Strategies Used By Visual Impairment Student To Comprehend English Learning Material (A Case Study At English Language Education Program, Universitas Brawijaya)

Prasetyorini, KurniaAsri (2016) English Reading Strategies Used By Visual Impairment Student To Comprehend English Learning Material (A Case Study At English Language Education Program, Universitas Brawijaya). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Gangguan visual adalah kecacatan yang mempengaruhi fungsi mata, bahwa meskipun orang tersebut menggunakan lensa korektif, mereka masih memiliki kemampuan penglihatan yang rendah yang dapat memengaruhi kinerja pendidikan seseorang. Oleh karena itu, peneliti melakukan penelitian yang berfokus pada strategi membaca yang digunakan oleh siswa penurunan nilai visual untuk memahami bahan pembelajaran bahasa Inggris menggunakan teori yang diadaptasi dari teknologi pendidikan khusus - British Columbia (Set-BC). Strategi membaca yang digunakan oleh siswa cacat visual perlu disesuaikan, karena membaca adalah alat mendasar untuk pemikiran kritis dan kreatif yang dapat membuat pembaca mengakui informasi lebih lanjut. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain studi kasus. Data dikumpulkan melalui observasi, catatan lapangan, dan wawancara. Penelitian ini dilakukan di Program Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Studi Budaya, Universitas Brawijaya. Peserta adalah seorang siswa semester kedua laki-laki yang dikategorikan sebagai benar-benar buta yang jurusan Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa dengan gangguan penglihatan menggunakan tiga kategori strategi membaca berdasarkan teknologi pendidikan khusus - British Columbia (Set-BC). Strategi yang digunakan adalah strategi kertas, yaitu Braille, strategi e-text, yang merupakan e-text dengan dukungan pendengaran, dan strategi pendengaran, yang merupakan pembaca langsung. Peneliti menyarankan lembaga untuk memberikan informasi lebih lanjut kepada para dosen tentang bagaimana mengajar siswa dengan gangguan penglihatan, bersama dengan membuat pertimbangan dalam memfasilitasi mereka dengan gangguan penglihatan untuk dibantu oleh sukarelawan dari jurusan yang sama. Untuk peneliti selanjutnya, peneliti menyarankan para peneliti lebih lanjut untuk mengembangkan lebih banyak tentang aktivitas membaca siswa dengan gangguan penglihatan, terutama mahasiswa di komunitas pendidikan inklusif.

English Abstract

Visual impairment is a disability that affects the eyes’ function, that even though the person uses corrective lenses, they still have low vision ability that can affect the person’s education performance. Therefore, the researcher conducted this study that focuses on the reading strategies used by visual impairment student to comprehend English learning material using the theory adapted from Special Education Technology-British Columbia (SET-BC). The reading strategies used by visual impairment students need to be adjusted, since reading is a fundamental tools for critical and creative thinking that can make the reader acknowledge more information. This study used qualitative approach with Case Study design. The data were collected through observation, field notes, and interview. This study was conducted at English Language Education Program, Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. The participant was one male second semester student categorized as totally blind whom majoring English Language Education Study Program. The result of this study showed that the student with visual impairment was using three categories of reading strategy based on Special Education Technology-British Columbia (SET-BC). The strategies used were paper strategy, which is Braille, E-Text strategy, which is E-Text with auditory support, and auditory strategy, which is live reader. The researcher suggests the institution to give more information to the lecturers about how to teach student with visual impairment, along with making a consideration in facilitating those with visual impairment to get assisted by the volunteer from the same major. For the further researcher, the researcher suggests the further researchers to develop more about the reading activity of students with visual impairment, especially college student in inclusive education community.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/449/051607672
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 13 Sep 2016 11:22
Last Modified: 13 Sep 2016 11:22
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102341
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item