Firdausya, Kurnia (2016) The Use Of Picture Series In Procedure Text Writing Activities For The Xii Graders Of Sman 1 Sidayu Gresik. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Seri gambar adalah media gambar yang ditautkan untuk membentuk serangkaian urutan. Fungsi utamanya adalah untuk menceritakan kisah atau urutan peristiwa. Peneliti menemukan masalah yang dihadapi oleh sekolah menengah atas tentang teks prosedur penulisan ketika siswa mengalami kesulitan dalam menulis paragraf atau esai singkat dari teks prosedur dalam bahasa Inggris. Penelitian ini dilakukan untuk menggambarkan penggunaan seri gambar dalam kegiatan penulisan teks prosedur untuk siswa kelas XII SMAN 1 Sidayakan Gresik, dan juga kelebihan dan kekurangan. Peserta penelitian ini adalah seorang guru bahasa Inggris dan siswa kelas XII MIA 4 dan IBB 1. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kualitatif deskriptif. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data wawancara untuk guru, kuesioner untuk siswa, dan daftar periksa observasi. Temuan penelitian menunjukkan bahwa seri gambar secara efektif menarik keterampilan siswa dalam menulis teks prosedur. Selain itu, peneliti juga menemukan bahwa ada tiga keuntungan dari penggunaan seri gambar sebagai media dalam menulis prosedur teks 1) seri gambar dapat merangsang dan menghasilkan ide-ide siswa dalam menulis langkah-langkah dalam teks prosedur. 2) Seri gambar dapat digunakan sebagai panduan kepada siswa dalam menulis langkah-langkah yang dihasilkan dan mengatur ide-ide mereka. 3) Seri gambar dapat menarik perhatian siswa dalam menulis teks prosedur karena mereka juga menikmati dan tertarik. 4) seri gambar bisa sebagai teknik variasi untuk membuat siswa terlibat aktif selama penulisan pengajaran, yang dapat disimpulkan bahwa penggunaan seri gambar memberi siswa positif siswa meskipun dari siswa dalam keterampilan menulis teks-teks prosedur siswa. Berdasarkan hasil penelitian, disarankan bagi guru untuk menggunakan seri gambar dalam mengajar teks prosedur penulisan karena hasil penelitian menunjukkan bahwa seri gambar berguna untuk membantu siswa dalam menghasilkan ide-ide. Untuk peneliti lebih lanjut, lakukan penelitian serupa tentang penggunaan seri gambar dan analisis dalam berbagai jenis teks, objek penelitian, pengaturan gambar, dan pada tingkat yang berbeda dari tingkat pendidikan.
English Abstract
Picture series is picture media linked to form a series of sequences. The main function is to tell a story or sequence of events. The researcher found a problem faced by the senior high school about writing procedure text when the students had a difficulty in writing a paragraph or a short essay of procedure texts in English. This study was conducted to describe the use of picture series in procedure text writing activities for the XII graders of SMAN 1 Sidayu Gresik, and also the advantages and disadvantages. The participants of the study were one English teacher and the students of XII graders MIA 4 and IBB 1. This study used a descriptive qualitative research design. The instruments used to collect the data were interview for the teacher, questionnaire for the students, and observation checklist. The findings of the study showed that picture series effectively attract students’ skill in writing procedure text. Beside that, the researcher also found that there were three advantages from the use of picture series as media in writing procedure text 1) picture series could stimulate and generate students’ ideas in writing the steps in procedure text. 2) picture series can be used as guidance to the students in writing the steps in generated and organized their ideas. 3) picture series could attract the student’s attention in writing the procedure text because they also enjoyed and interested. 4) picture series could be as variation techniques to make the students actively involved during teaching writing, which can be concluded that the use of picture series gave students’ positive though from the students in the students’ writing skills of procedure texts. Based on the result of the study, it is recommended for the teacher to use picture series in teaching writing procedure texts since the result of the research showed that picture series were useful to help students in generating the ideas. For further researcher, conduct the similar research on the use of picture series and analyze in different text types, research objects, arrangement of pictures, and on different grades of education level.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/448/.051607671 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 13 Sep 2016 11:30 |
Last Modified: | 20 Oct 2021 07:28 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102340 |
Preview |
Text
KURNIA_ASRI_P_-_PEBASIS_2012.pdf Download (10MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |