Chrismartin, PaulusYehuda (2016) The Application Of Picture Media To Improve The Third Year Students’ Writing Achievement At Smp Kristen Baithani Tosari During The Academic Year 2015/2016. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Untuk meningkatkan minat dan kemampuan siswa dalam proses belajar bahasa Inggris, guru harus menggunakan media kreatif yang berkontribusi pada kegiatan pembelajaran dan pengajaran di kelas. Dalam penelitian ini, peneliti memilih salah satu media kreatif yaitu gambar, dan dapat diterapkan dengan dengan teks monolog yang merupakan teks prosedur untuk meningkatkan prestasi penulisan siswa. Teks prosedur adalah salah satu teks yang dekat dengan kehidupan nyata siswa. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi prosedur siswa tahun ketiga dengan menggunakan media gambar. Peneliti menggunakan penelitian tindakan kelas sebagai desain penelitian. Itu dilakukan dalam satu siklus, dimulai dari 10 Maret hingga 31 Maret 2016. Ada empat pertemuan dalam satu siklus. Setiap pertemuan menerapkan gambar sebagai media pengajaran. Langkah-langkah penelitian adalah perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Data dalam bentuk data kualitatif dan didukung oleh data kuantitatif. Data kualitatif dikumpulkan melalui transkrip wawancara, daftar periksa observasi, dan kuesioner. Sementara itu, data kuantitatif diperoleh dengan melakukan pre-test dan post-test. Sebagai hasil, penerapan gambar sebagai media dalam Teks Prosedur Penulisan telah meningkatkan prestasi siswa. Ketika siswa melakukan tes mereka dalam pertemuan keempat, hasilnya menunjukkan bahwa ada 16 siswa dari 19 siswa atau 84% siswa lulus KKM. Selain itu, skor rata-rata pada pre-test adalah 59 dibandingkan dengan skor rata-rata dalam post-test, yaitu 81, itu 22 poin lebih tinggi. Berdasarkan temuan ini, dapat disimpulkan bahwa penerapan gambar dapat meningkatkan prestasi penulisan siswa tahun ketiga di SMP Kristen Baithani Tosari selama tahun akademik 2015/2016. Setelah peneliti melakukan penelitian ini, peneliti menunjukkan bahwa guru bahasa Inggris dapat mengimplementasikan gambar sebagai media alternatif dan strategi dalam mengajar menulis.
English Abstract
In order to increase the students‟ interest and capabilities in the process of learning English, teachers should use creative media that contribute to the learning and teaching activities in the class. In this research, the researcher chose one of creative media that was picture, and it can be applied with with a monologue text which was procedure text to improve the students writing achievement. Procedure text is one of the texts that close with the student‟s real life. Thus, this study aimed to improve the third year students‟ achievement in writing procedure text by using picture media. The researcher used Classroom Action Research as the research design. It was conducted in one cycle, started from March 10th to March 31st, 2016. There were four meetings in one cycle. Each meeting applied picture as teaching media. The steps of the research were planning, action, observation, and reflection. The data were in the form qualitative data and supported by quantitative data. The qualitative data were collected through interview transcripts, observation checklist, and the questionnaire. Meanwhile, the quantitative data were obtained by conducting a pre-test and post-test. As a results, the application of picture as a media in writing procedure text has improved the students‟ achievement. When students did their test in the fourth meeting, the result showed that there were 16 students of 19 students or 84% students passed the KKM. Besides, the mean score on the pre-test was 59 compared to the mean score in the post-test, which was 81, it was 22 points higher. Based on these findings, it can be concluded that the application of picture can improve the third year students‟ writing achievement at SMP Kristen Baithani Tosari during the Academic Year 2015/2016. After the researcher conducted this research, the researcher suggests that the English teacher can implement the picture as an alternative media and strategy in teaching writing.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/446/051607669 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 09 Sep 2016 16:08 |
Last Modified: | 20 Oct 2021 07:25 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102338 |
Preview |
Text
PAULUS_YEHUDA_CHRISMARTIN-FIB-PEBASIS-2011.pdf Download (9MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |