Teaching Speaking By Using Alpabhet Chain Game To The Tenth Grade Students Of Smk Negeri 4 Malang (A Case Study Research At X Preparation-F Grade Students Of Smk Negeri 4 Malang)

Prismawati, Yolanda (2016) Teaching Speaking By Using Alpabhet Chain Game To The Tenth Grade Students Of Smk Negeri 4 Malang (A Case Study Research At X Preparation-F Grade Students Of Smk Negeri 4 Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sebagian besar pelajar bahasa Inggris malu untuk berbicara di depan kelas. Peserta didik Inggris kadang-kadang masih mengalami kesulitan untuk berlatih berbicara dalam proses belajar mengajar dan belajar bahasa Inggris. Alasannya adalah karena mereka kurang percaya diri dan paparan untuk mempraktikkan bahasa Inggris. Berdasarkan fakta ini, setiap guru bahasa Inggris harus memotivasi dan membangun diri siswa `percaya diri selama proses belajar mengajar untuk mendorong mereka berbicara bahasa Inggris. Salah satu cara untuk memotivasi dan membangun siswa `percaya diri adalah dengan menggunakan game yang akan diimplementasikan dalam proses belajar mengajar. Oleh karena itu, yang pamunan, hari lalu menyatakan bahwa permainan dapat membantu siswa untuk belajar secara efektif. Salah satu game yang dapat diterapkan dalam proses belajar mengajar adalah permainan rantai alfabet. Peneliti menyelidiki langkah-langkah implementasi permainan rantai alfabet dan persepsi siswa terhadap implementasi permainan rantai alfabet dalam proses belajar mengajar. Dengan demikian digunakan untuk menjelaskan tentang langkah-langkah penerapan permainan rantai alfabet dan persepsi siswa terhadap implementasi permainan rantai alfabet dalam proses belajar mengajar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif sebagai pendekatan penelitian dan studi kasus sebagai desain penelitian. Subjek yang sedang diselidiki adalah guru bahasa Inggris X persiapan-F kelas dan mahasiswa X persiapan-F SMK Negeri 4 Malang. Data tersebut diperoleh dengan melakukan wawancara dan observasi dengan instrumen yang digunakan adalah pertanyaan panduan wawancara, daftar periksa observasi dan catatan observasi. Hasilnya mengungkapkan bahwa ada beberapa langkah dalam mengimplementasikan permainan rantai alfabet selama proses belajar mengajar yang membuat siswa berpartisipasi aktif selama proses belajar mengajar. Para siswa X persiapan-f siswa dengan memberikan sikap positif mereka selama implementasi permainan alfabet, seperti mereka sangat termotivasi dalam pembelajaran keterampilan berbicara. Ketika para siswa termotivasi dalam proses belajar mengajar, mereka dapat meningkatkan kemampuan berbicara mereka. Peneliti menunjukkan bahwa penelitian ini akan berguna bagi guru bahasa Inggris untuk digunakan sebagai referensi dalam menerapkan teknik keterampilan berbicara selain permainan rantai alfabet. Untuk peneliti lebih lanjut, temuan penelitian dapat digunakan sebagai referensi dalam melakukan hubungan penelitian serupa dengan implementasi permainan rantai alfabet.

English Abstract

Most of English learners are shy to speak in front of the classroom. The English learners sometimes still get difficulty to practice speaking in English teaching and learning process. The reason is because they are lack of confidence and exposure to practice English. Based on this fact, every English teacher should motivate and build the students‟ self-confident during the teaching and learning process in order to encourage them to speak English. One of the ways to motivate and build the students‟ self-confident is by using game to be implemented in teaching and learning process. Therefore, Agoestyowati (2007) states that game can help the students to learn effectively. One of the games that could be applied in teaching and learning process is Alphabet Chain game. The researcher investigated the steps of the implementation of Alphabet Chain game and the students‟ perception towards the implementation of Alphabet Chain game in teaching and learning process. Thus were used to explain about the steps of the implementation of Alphabet Chain game and the students‟ perception toward the implementation of Alphabet Chain game in teaching and learning process. This study used qualitative approach as the research approach and case study as the research design. The subject being investigated was the English teacher of X Preparation-F class and the students of X Preparation-F of SMK Negeri 4 Malang. The data were obtained by conducting the interview and observation with the instruments used were interview guide questions, observation checklist and field note of observation. The result revealed that there were several steps in implementing Alphabet Chain game during teaching and learning process which made the students actively participated during teaching and learning process. The students of X Preparation-F grade students gave their positive attitude during the implementation of Alphabet Chain game, such as they were highly motivated in learning speaking skill. When the students were motivated in teaching and learning process, they could improve their speaking ability. The researcher suggests that this research would be useful for the English teacher to be used as reference in implementing speaking skill technique other than Alphabet Chain game. For further researcher, the findings of the research can be used as reference in conducting similar research relation with the implementation of Alphabet Chain game.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/445/051607668
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 09 Sep 2016 16:00
Last Modified: 20 Oct 2021 07:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102337
[thumbnail of SKRIPSI_SAYAA.pdf]
Preview
Text
SKRIPSI_SAYAA.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item