Akbarrohman, PutriSuci (2016) Improving Students’ Reading Comprehension of Narrative Text by Using Student Team Achievement Division (STAD): A Classroom Action Research on The Eight-Grade Students of SMP Shalahuddin Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pemahaman membaca berfokus pada kemampuan siswa dalam mendapatkan makna determinan dan memahami makna dari teks. Berdasarkan studi pendahuluan peneliti di SMP Shalahuddin Malang, peneliti menemukan bahwa masalah siswa dalam memahami teks-teks naratif. Berdasarkan skor siswa dalam pre-test, hanya ada 7 siswa yang lulus skor standar minimum atau Kriteria Ketuntasan Umum (KKM). Dengan demikian, peneliti berupaya memecahkan masalah siswa dalam memahami teks-teks naratif dengan menggunakan prestasi tim siswa (STAD). Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (mobil) sebagai desain penelitian. Subjek penelitian ini adalah 32 siswa kelas 8 di Kelas C SMP Shalahuddin Malang pada tahun akademik 2015/2016. Penelitian ini dilakukan dalam satu siklus yang terdiri dari empat pertemuan dan setiap pertemuan terdiri dari perencanaan, akting, observasi, dan refleksi. Data dikumpulkan dengan menggunakan instrumen. Tes pemahaman membaca, daftar periksa observasi, catatan lapangan, dan panduan wawancara. Tes pemahaman membaca digunakan untuk mengetahui peningkatan skor siswa setelah implementasi STAD. Daftar periksa dan catatan observasi digunakan untuk mengetahui implementasi STAD selama proses belajar mengajar, sementara panduan wawancara digunakan untuk mengetahui perspektif siswa dan guru selama implementasi STAD. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa STAD dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa tentang teks naratif dalam satu siklus. Berdasarkan skor siswa dalam studi pendahuluan, itu menunjukkan bahwa persentase skor siswa dari 32 siswa di kelas 8C SMP Shalahuddin Malang yang lulus KKM adalah 21,80% atau hanya 7 siswa yang lulus KKM, sementara para siswa Skor ditingkatkan secara signifikan dalam uji pos, mencapai 75% atau ada 24 siswa yang melewati KKM. Hasil dari daftar periksa observasi, catatan lapangan, dan wawancara menunjukkan bahwa siswa antusias selama proses pengajaran dan pembelajaran. Berdasarkan hasil penelitian ini, STAD dapat menjadi metode yang tepat yang digunakan oleh guru bahasa Inggris dalam meningkatkan pemahaman membaca siswa tentang teks naratif. Terakhir, hasil penelitian ini dapat berupa referensi untuk peneliti masa depan yang tertarik untuk membahas penelitian ini. Peneliti menunjukkan bahwa peneliti masa depan dapat menggunakan jenis teks naratif lain, seperti teks legenda yang lebih mudah ditemukan dan terkait dengan kearifan lokal siswa.
English Abstract
Reading comprehension focuses on the students’ ability in getting determinant meaning and understanding the meaning from the text. Based on the researcher’s preliminary study in SMP Shalahuddin Malang, the researcher found that the students’ problems in understanding narrative texts. Based on the students’ scores in the pre-test, there were only 7 students who passed Minimum Standard Score or Kriteria Ketuntasan Umum (KKM). Thus, the researcher attempts to solve students’ problems in comprehending narrative texts by using Student Team Achievement (STAD). This research used Classroom Action Research (CAR) as the research design. The subject of this research was 32 students of 8th grade in class C of SMP Shalahuddin Malang in academic year 2015/2016. This research was conducted in one cycle which consists of four meetings and each meeting consists of planning, acting, observing, and reflecting. The data were collected by using the instruments; reading comprehension test, observation checklist, field note, and interview guide. Reading comprehension test was used to know the students’ score improvement after the implementation of STAD. Observation checklist and field note were used to know the implementation of STAD during teaching and learning process, while interview guide was used to know the students’ and teacher’s perspective during the implementation of STAD. The result of this research showed that STAD could improve students’ reading comprehension of narrative text in one cycle. Based on the students’ score in preliminary study, it showed that the percentage of the students’ score from 32 students in 8C class of SMP Shalahuddin Malang who passed the KKM is 21.80% or only 7 students who passed the KKM, while the students’ score was improved significantly in the post test, reaching to 75% or there are 24 students who passed the KKM. The result of observation checklist, field note, and interview showed that the students are enthusiastic during teaching and learning process. Based on the result of this research, STAD could be an appropriate method used by the English teacher in improving students’ reading comprehension of narrative text. Last, the result of this research can be references for future researcher who are interested to cover this research. The researcher suggests that the future researcher can used another kind of narrative text, such as legend text that is easier to find and related with the students’ local wisdom.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/415/051607554 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 05 Sep 2016 13:20 |
Last Modified: | 20 Oct 2021 05:03 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102304 |
Preview |
Text
PUTRI_SUCI_AKBARROHMAN_125110500111045.pdf Download (9MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |