The Teaching Speaking of English for Adult Learners in Non-formal Education (A Descriptive Qualitative Study at The Daffodils in Academic Year 2015/2016).

Ubaidillah, Fathi (2016) The Teaching Speaking of English for Adult Learners in Non-formal Education (A Descriptive Qualitative Study at The Daffodils in Academic Year 2015/2016). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pelajar dewasa dapat menguasai Bahasa Inggris untuk komunikasi internasional melalui pendidikan non-formal seperti kursus bahasa Inggris. Daffodils adalah kursus bahasa Inggris yang berfokus pada berbicara. Kursus ini memiliki banyak jenis level dan salah satunya adalah langkah dua tingkat. Langkah dua level adalah level tertinggi dan pesertanya adalah pelajar dewasa. Penulis memutuskan untuk melakukan penelitian tentang mengajar berbicara bahasa Inggris untuk pelajar dewasa di daffodil. Masalah utama dari penelitian ini adalah `bagaimana tanggapan implementasi dan peserta didik mengajar berbicara bahasa Inggris untuk pelajar dewasa dalam pendidikan non-formal di daffodil?` Kemudian diuraikan untuk menjadi `Apa itu bahan instruksional, media pembelajaran, teknik berbicara, dan penilaian berbicara yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbicara?` dan `Bagaimana tanggapan peserta didik terhadap pengajaran berbicara tentang bahasa Inggris di daffodil?` Penulis menggunakan deskriptif kualitatif sebagai desain penelitian untuk mengetahui tanggapan implementasi dan peserta didik tentang pengajaran berbicara bahasa Inggris untuk pelajar dewasa dalam pendidikan non-formal di kursus bahasa Inggris. Untuk mendapatkan data penelitian ini, instrumen yang digunakan oleh penulis ketika melakukan penelitian adalah catatan lapangan, daftar periksa observasi, panduan wawancara, dan kuesioner. Hasil dari penelitian mengungkapkan bahwa bahan instruksional yang digunakan berasal dari buku teks, bahan audio, beberapa bahan dari internet, koran, dan televisi. Kemudian, media instruksional yang digunakan adalah papan tulis, perekam tape, dan video. Teknik-teknik berbicara yang diterapkan adalah presentasi, mempertanyakan, diskusi, perdebatan, permainan peran, dan mencatat. Sementara penilaian berbicara yang digunakan adalah penilaian informal dan penilaian formal. Tanggapan terakhir, peserta didik puas dan berpikir bahwa daffodil telah memberikan kontribusi kepada mereka dalam meningkatkan kecakapan bahasa Inggris mereka terutama dalam keterampilan berbicara. Dari hasil penelitian, penulis berharap para daffodil dapat meningkatkan kualitas materi, media, dan kegiatan mereka untuk membuat peserta didik dewasa lebih tertarik dan lebih aktif di kelas. Penelitian ini juga diharapkan menjadi referensi tambahan untuk peneliti lebih lanjut dalam melakukan investigasi mereka tentang pengajaran berbicara, pelajar dewasa, atau pendidikan non-formal.

English Abstract

Adult learners can master English for international communication through non-formal education such as English course. The Daffodils is an English course which focuses on speaking. This course has many kinds of level and one of them is Step Two level. Step Two level is the highest level and the participants are adult learners. The writer decides to conduct the study about teaching speaking of English for adult learners at The Daffodils. The major problem of the study is “How are the implementation and learners’ responses of teaching speaking of English for adult learners in non-formal education at The Daffodils?” then it is elaborated to become “What are instructional materials, instructional media, speaking techniques, and speaking assessments used in the teaching and learning speaking process?” and “How are learners’ responses to the teaching speaking of English at The Daffodils?” The writer used descriptive qualitative as the research design to know the implementation and learners’ responses about the teaching speaking of English for adult learners in non-formal education at the English course. In order to get the data of this study, the instruments used by the writer when conducting the research were field note, observation checklist, interview guide, and questionnaire. The result from the research revealed that instructional materials used were derived from textbook, audio material, some materials from internet, newspaper, and television. Then, instructional media used were whiteboard, tape recorder, and video. Speaking techniques implemented were presentation, questioning, discussion, debate, role play, and note taking. While speaking assessments used were informal assessment and formal assessment. The last, learners’ responses were satisfied and thought that The Daffodils had been giving a contribution to them in improving their English proficiency especially in speaking skill. From the result of the study, the writer hopes The Daffodils can improve their qualities of materials, media, and activities in order to make the adult learners more interested and more active in the class. This study is also expected to become an additional reference for further researchers in doing their other investigations about teaching speaking, adult learners, or non-formal education.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/395/051607534
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 07 Sep 2016 20:56
Last Modified: 18 Apr 2022 03:31
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102281
[thumbnail of UBAIDILLAH.pdf] Text
UBAIDILLAH.pdf

Download (9MB)

Actions (login required)

View Item View Item