Cultural Representation In Djarum 76 Cigarette Advertisements: Teman Hidup Setia And Pingin Eksis

Waspada, ThifalNurani (2016) Cultural Representation In Djarum 76 Cigarette Advertisements: Teman Hidup Setia And Pingin Eksis. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Advertisement adalah media untuk disampaikan kepada masyarakat beberapa informasi tentang produk atau layanan tertentu, keduanya mengenai masalah komersial dan masalah non-komersial, dengan tujuan menarik orang. Objek material dari penelitian ini adalah iklan Djarum 76. Djarum 76 adalah produk rokok cengkeh yang berhasil menarik perhatian publik melalui iklannya yang cerdas dan juga ada ikon jin yang muncul di iklan. Selanjutnya, dalam konten iklannya, Djarum 76 memunculkan beberapa masalah spesifik di Indonesia. Dengan demikian, tujuan penelitian ini adalah untuk mengungkapkan bagaimana iklan mewakili masalah budaya di Indonesia kontemporer. Penelitian ini menggunakan teori representasi oleh Stuart Hall yang didasarkan pada pendekatan semiotik oleh Ferdinand de Saussure untuk menganalisis fenomena sosial yang muncul dari iklan. Data yang digunakan dalam penelitian ini diambil dari 2 versi Djarum 76 Advertisement. Mereka adalah TEMAN HIDUP Setia dan Pingin Eksis. Versi-versi itu dipilih karena mereka mewakili masalah spesifik dalam masyarakat Indonesia. Penelitian ini mengungkapkan bahwa dua versi iklan Djarum 76 mewakili fenomena budaya dan sosial di Indonesia. Versi pertama mewakili hubungan manusia, yang kemudian digantikan oleh suatu hubungan antara manusia dan hewan. Versi kedua mewakili keberadaan di media sosial menjadi tren di Indonesia. Yang terakhir, dalam dua versi di atas, ada juga representasi dari jin yang menjadi ikon dalam iklan tersebut. Jinn merepresentasikan budaya Indonesia tentang kepercayaan pada sosok supernatural terlepas dari karakteristik Jin yang dikaitkan dengan latar belakang perusahaan serta target konsumen dari rokok.

English Abstract

Advertisement is a medium to convey to the society some information about certain products or services, both concerning commercial matters and non-commercial matters, with the purpose of attracting people. The material object of this study is Djarum 76 advertisement. Djarum 76 is a clove cigarette product which successfully attracts the attention of the public through its advertisement which is witty and also there is a Jinn icon that appears in advertisement. Furthermore, in the content of its advertisements, Djarum 76 raises some specific issues in Indonesia. Accordingly, the objective of this study is to reveal how the advertisements represent cultural issues in the contemporary Indonesia. This study used Representation theory by Stuart Hall which is based on the Semiotic approach by Ferdinand de Saussure to analyze social phenomena that emerge from the advertisements. Data used in this study were taken from 2 versions of Djarum 76 advertisement. They are Teman Hidup Setia and Pingin Eksis. Those versions were chosen because they represent specific issues in Indonesian society. This study reveals that those two versions of Djarum 76 advertisements represent cultural and social phenomena in Indonesia. The first version represents the human relationship, which is then replaced by a relationship between human being and animal. The second version represents that existence in social media becomes a trend in Indonesia. The last, in the two versions above, there is also a representation of the Jinn who becomes an icon in those advertisements. The Jinn represents Indonesian culture concerning belief in the supernatural figure in spite of the Jinn’s characteristics which are associated to the background of the company as well as the consumer target of the cigarette.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/338/051607196
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 31 Aug 2016 14:19
Last Modified: 19 Oct 2021 16:00
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102219
[thumbnail of CULTURAL_REPRESENTATION_IN_DJARUM_76_CIGARETTE_ADVERTISEMENTS_TEMAN_HIDUP_SETIA_AND_PINGIN_EKSIS.pdf]
Preview
Text
CULTURAL_REPRESENTATION_IN_DJARUM_76_CIGARETTE_ADVERTISEMENTS_TEMAN_HIDUP_SETIA_AND_PINGIN_EKSIS.pdf

Download (3MB) | Preview
[thumbnail of SCAN_CULTURAL_REPRESENTATION_IN_DJARUM_76_ADVERTISEMENTS_TEMAN_HIDUP_SETIA_AND_PINGIN_EKSIS.pdf]
Preview
Text
SCAN_CULTURAL_REPRESENTATION_IN_DJARUM_76_ADVERTISEMENTS_TEMAN_HIDUP_SETIA_AND_PINGIN_EKSIS.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item