Implementing Pictorial Board Game To Enhance Vocabulary Mastery (A Classroom Action Research Of The Ninth Graders In Mts Miftahul Ulum Wonokoyo Malang)

Destyawan, Rengga (2016) Implementing Pictorial Board Game To Enhance Vocabulary Mastery (A Classroom Action Research Of The Ninth Graders In Mts Miftahul Ulum Wonokoyo Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sangat penting untuk mempelajari kosakata untuk mendukung penguasaan keterampilan bahasa Inggris. Bahkan, banyak pelajar bahasa Inggris sering menghadapi masalah dalam mempelajari penguasaan kosakata. Faktor yang paling umum yang menjadi hambatan adalah jumlah kata yang dikuasai dan kesulitan untuk menghafal makna kata-kata. Oleh karena itu, perlu bagi guru untuk menerapkan media pembelajaran tertentu untuk memecahkan masalah-masalah itu dan membuat siswa tertarik untuk belajar bahasa Inggris. Berdasarkan studi pendahuluan yang telah dilakukan oleh penulis, terbukti bahwa sebagian besar siswa kelas sembilan MTS Miftahul Ulum, Wonokooyo, Malang memiliki penguasaan kosakata yang rendah. Mereka mengalami kesulitan dalam mengekspresikan ide mereka, mengidentifikasi kata-kata bahasa Inggris yang mereka dengar dari penulis, memahami teks, dan membangun tulisan. Mengenai fenomena itu, penulis mengusulkan strategi pengajaran dengan menggunakan permainan papan bergambar sebagai media pengajaran dalam mengajar kosakata. Masalah penelitian yang diselidiki melalui penelitian ini adalah `bagaimana permainan papan bergambar meningkatkan kosakata siswa kelas sembilan di MTS Miftahul Ulum, Wonokoyo, Malang pada tahun akademik 2015/2016? Penulis menggunakan penelitian tindakan kelas sebagai desain penelitian dengan menerapkan permainan papan bergambar untuk meningkatkan penguasaan kosakata. Penulis melakukan penelitian dalam satu siklus yang terdiri dari empat pertemuan karena skor siswa telah mencapai kriteria skor minimum (70). Ketika melakukan penelitian, penulis menggunakan tes kosakata, daftar periksa observasi, kuesioner, dan catatan lapangan sebagai instrumen penelitian. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi permainan papan bergambar sebagai media pengajaran dalam mengajar kosakata dapat meningkatkan penguasaan kosakata siswa yang ditunjukkan dalam tes kosa kata. Dari kriteria kesuksesan yang telah ditetapkan (70) dalam subjek bahasa Inggris, setidaknya 50% siswa melewati nilai kelulusan minimum, hanya ada 1 siswa (5,55%) yang mendapat skor lebih besar atau sama dengan 70 in Tes sebelum implementasi, dan meningkat menjadi 14 siswa (77,77%) yang mendapat skor lebih besar atau sama dengan 70 dalam tes setelah implementasi.

English Abstract

It is essential to learn vocabulary in order to support the mastery of English skills. In fact, many English learners often face problems in learning of vocabulary mastery. The most common factors that become the obstacles are the limited number of words mastered and difficulty to memorize the meaning of the words. Therefore, it is necessary for the teacher to apply certain instructional media to solve those problems and make students interested to learn English. Based on the preliminary study that had been conducted by the writer, it was proven that most of the ninth graders of MTs Miftahul Ulum, Wonokoyo, Malang had low vocabulary mastery. They got difficulty in expressing their idea, identifying English words that they heard from the writer, comprehending a text, and constructing writing. Regarding to those phenomena, the writer proposed a teaching strategy by using pictorial board game as instructional media in teaching vocabulary. The problem of the research that was investigated through this study is “How can pictorial board game enhance students’ vocabulary of the ninth graders in MTs Miftahul Ulum, Wonokoyo, Malang in academic year 2015/2016?. The writer used classroom action research as research design by implementing pictorial board game to enhance vocabulary mastery. The writer conducted the research in one cycle which consisted of four meetings because the students’ score had achieved the minimum score criterion (70). When conducting the research, the writer used vocabulary test, observation checklist, questionnaire, and field notes as the research instruments. The result from this research showed that the implementation of pictorial board game as instructional media in teaching vocabulary can improve the students’ vocabulary mastery that was shown in vocabulary test. From the criteria of success that had been set (70) in English subject, at least 50% of the students passed the minimum passing grade, there were only 1 student (5,55%) who get score of greater or equal to 70 in the test before the implementation, and increased become 14 students (77,77%) who get score of greater or equal to 70 in the test after the implementation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/287/051606704
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 06 Sep 2016 08:48
Last Modified: 19 Oct 2021 07:15
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102163
[thumbnail of Cover_-_Table_of_Content.pdf]
Preview
Text
Cover_-_Table_of_Content.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB_6.pdf]
Preview
Text
BAB_6.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB_4.pdf]
Preview
Text
BAB_4.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB_5.pdf]
Preview
Text
BAB_5.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB_3.pdf]
Preview
Text
BAB_3.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB_1.pdf]
Preview
Text
BAB_1.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of Refference.pdf]
Preview
Text
Refference.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB_2.pdf]
Preview
Text
BAB_2.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item