Teacher’s Strategies To Overcome Students’ Problems In Learning Speaking At Islamic Senior High School Soerjo Alam udents’ Problems In Learning Speaking At Islamic Senior High School Soerjo Alam

Wulansari (2016) Teacher’s Strategies To Overcome Students’ Problems In Learning Speaking At Islamic Senior High School Soerjo Alam udents’ Problems In Learning Speaking At Islamic Senior High School Soerjo Alam. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Keterampilan berbicara memiliki peran yang sangat penting dalam memfasilitasi siswa untuk menguasai Bahasa Inggris. Namun, ini bukan tugas yang mudah bagi para siswa karena banyak siswa mengalami kesulitan dalam belajar berbicara, terutama siswa kelas sepuluh di Soerjo Soerjo Soerjo ALAM. Oleh karena itu, penelitian ini dimaksudkan untuk mengetahui masalah berbicara siswa dan menggambarkan strategi guru dalam mengatasi masalah mereka. Penelitian ini menggunakan desain kualitatif deskriptif. Subjek penelitian ini adalah 28 siswa kelas sepuluh dan guru bahasa Inggris. Instrumen yang digunakan dalam mengumpulkan data adalah kuesioner, panduan wawancara, dan daftar periksa observasi. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa siswa menghadapi masalah dalam berbicara bahasa Inggris. Pertama, para siswa memiliki masalah dalam berbicara karena tekanan teman sebaya. Ada 16 siswa atau 57,1% malu untuk berbicara bahasa Inggris dan 13 siswa atau 46,4% takut membuat kesalahan dalam berbicara bahasa Inggris. Kedua, 13 siswa atau 46,4% kurang motivasi. Terakhir, para siswa kurangnya dukungan linguistik yang menunjukkan bahwa ada 20 siswa atau 71,4% adalah kurangnya kosa kata, 19 siswa atau 67,8% memiliki masalah dalam pengucapan, dan 22 siswa atau 21,4% memiliki masalah dalam tata bahasa. Kemudian, strategi yang digunakan oleh guru untuk menyelesaikan masalah siswa dalam berbicara adalah pekerjaan kelompok, menggunakan bahasa sederhana, memilih topik yang menarik, memberikan instruksi yang jelas, dan mengingatkan siswa untuk berbahasa Inggris. Berdasarkan temuan penelitian, peneliti menunjukkan bahwa strategi yang digunakan oleh guru telah memadai untuk menyelesaikan masalah siswa dalam berbicara, tetapi guru harus menerapkan strategi sebanyak mungkin. Selain itu, guru dapat memberikan lebih banyak peluang bagi siswa untuk berbicara bahasa Inggris. Bagi para siswa, mereka harus mengikuti instruksi guru dengan baik sehingga mereka dapat meningkatkan pembicaraan mereka. Selain itu, mereka bisa lebih kritis dan sadar akan masalah yang dihadapi dalam pembelajaran berbicara. Selanjutnya, peneliti juga menunjukkan bahwa siswa harus mempraktikkan berbicara dalam bahasa Inggris dengan benar dan terus-menerus. Untuk peneliti lebih lanjut, peneliti merekomendasikan untuk menyelidiki lebih rinci tentang strategi yang digunakan oleh guru untuk mengatasi masalah siswa dalam berbicara berbicara.

English Abstract

Speaking skill has a very important role in facilitating students to master English. However, it is not easy task for the students because many students had difficulties in learning speaking, especially tenth grade students at Islamic Senior High School Soerjo Alam. Therefore, this study is intended to find out students’ speaking problems and to describe teacher’s strategies in overcoming their problems. This study employed a descriptive qualitative design. The subjects of this study were 28 students of tenth grade and the English teacher. The instruments used in collecting the data were questionnaire, interview guide, and observation checklist. The findings of this study showed that the students encountered the problems in speaking English. First, the students had problems in speaking because of peer pressure. There were 16 students or 57.1% were shy to speak English and 13 students or 46.4% were afraid of making mistakes in speaking English. Second, 13 students or 46.4% were lack of motivation. Lastly, the students were lack of linguistics support which showed that there were 20 students or 71.4% were lack of vocabulary, 19 students or 67.8% had problem in pronunciation, and 22 students or 21.4% had problem in grammar. Then, the strategies used by the teacher to solve the students’ problems in speaking were group work, used simple language, chose interesting topic, gave clear instruction, and reminded the students to speak English. Based on the research findings, the researcher suggests that the strategies used by the teacher have been adequate to solve the students’ problems in speaking, but the teacher should implement the strategies as much as possible. In addition, the teacher can provide more opportunities for the students to speak English. For the students, they must follow the teacher’s instruction well so that they can improve their speaking. In addition, they can be more critical and aware of the problems faced in learning speaking. Furthermore, the researcher also suggests that the students should practice their speaking in English correctly and continually. For further researcher, the researcher recommends to investigate in more detailed about the strategies used by the teacher to overcome the students’ problems in learning speaking.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/255/051606672
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 25 Aug 2016 13:21
Last Modified: 19 Oct 2021 06:25
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102127
[thumbnail of skripsi_2016.pdf]
Preview
Text
skripsi_2016.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item