The Values Of Harmony Between Nature And People In Temanten Kucing Ritual

Hakim, Luqman (2016) The Values Of Harmony Between Nature And People In Temanten Kucing Ritual. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sebagai cerminan budaya, menghalangi nilai dan keyakinan menjadi diamati bagi orang luar, ritual telah menjadi referensi utama dari penelitian untuk memahami rakyat tertentu. Oleh karena itu, ritual Temanten Kucing, ritual yang dilakukan oleh petani komunal untuk memohon hujan dari Allah di Desa Pelem, Tulungagung, Jawa Timur, dipilih. Ritual itu dieksekusi dengan memandikan beberapa kucing terpilih di Coban Kromo (Sacred Spring) diikuti oleh Slametan dan ditutup dengan kinerja tarian Tiban. Nilai-nilai yang diwujudkan dalam ritual diamati oleh pendekatan etnografi, mewajibkan peneliti untuk melibatkan dalam hubungan intim dengan informan. Belum lagi metode kualitatif digunakan dalam penelitian ini. Selain itu, untuk memahami fungsi ritual untuk rakyat, fungsionalisme dioperasikan. Selain itu, penelitian ini juga menerapkan teori semiotika yang mencakup denotasi, konotasi, dan mitos. Semuanya harus mengungkap (1) jenis Umborampe dalam ritual Temanten Kucing, (2) makna Umborampe, dan (3) fungsi ritual. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa ada sepuluh Umborampe yang disajikan dalam ritual Temanten Kucing, yang masing-masing mewujudkan pengajaran Jawa yaitu Memayu Hayuning Bawono. Konsep microsomos dan macrocosmos dari Jawa dimanifestasikan di masing-masing barang tersebut, termasuk. Relasi manusia, manusia, dan manusia-dewa. Selain itu, ritual juga berfungsi untuk menjembatani manusia dan alam, untuk melarikan diri dari batasan nilai-nilai saat ini, untuk mempertahankan dan memperkuat nilai-nilai yang diterima, dan untuk memvalidasi nilai-nilai Jawa. Namun, terlepas dari keunikan dan nilai-nilai yang tertanam dalam ritual, tampaknya, karena beberapa faktor secara bertahap ditinggalkan.

English Abstract

As the reflection of the culture, enabling values and beliefs becomes observable for the outsider, ritual has been the primary reference of the research to understand particular folk. Accordingly, Temanten Kucing ritual, a ritual conducted by communal farmers to invoke rain from God in Pelem Village, Tulungagung, East Java, was selected. The ritual was executed by bathing a couple of selected cats in Coban Kromo (sacred spring) followed by Slametan and closed by the performance of the Tiban dance. The values embodied in the ritual was observed by the ethnography approach, obligating the researcher to involve in the intimate relation with the informants. Not to mention qualitative method was used in the reseach. Besides, to comprehend the function of the ritual for the folk, functionalism was operated. Additionally, this research also applied semiotics theory covering denotation, connotation, and myth. All of them were required to uncover (1) kinds of the Umborampe in Temanten Kucing ritual, (2) the meaning of the Umborampe, and (3) the functions of the ritual. The result of the research revealed that there were ten Umborampe presented in Temanten Kucing ritual, each of which embodies Javanese teaching namely Memayu Hayuning Bawono. The microsomos and macrocosmos concept of Javanese are manifested in each of those items, including; Man-man, man-nature, and man-God relation. Besides, the ritual also functioned to bridge human and nature, to escape from the limitation of current values, to maintain and reinforce the accepted values, and to validate Javanese values. However, despite the uniqueness and the values embedded in the ritual, seemingly, due to several factors it is gradually abandoned.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/240/051605479
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 02 Sep 2016 08:47
Last Modified: 19 Oct 2021 04:15
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102110
[thumbnail of Luqman_Hakim_125110100111038.pdf]
Preview
Text
Luqman_Hakim_125110100111038.pdf

Download (6MB) | Preview
[thumbnail of Luqman_Hakim_125110100111038_(2).pdf]
Preview
Text
Luqman_Hakim_125110100111038_(2).pdf

Download (6MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item