A Portrait Of A Professional Efl Teacher

Yulianto, Heri (2016) A Portrait Of A Professional Efl Teacher. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Makalah ini menyajikan potret bahasa Inggris profesional sebagai guru bahasa asing (EFL Guru). Sebagai negara di mana bahasa Inggris berdiri sebagai bahasa asing, kebutuhan guru EFL profesional memainkan peran penting. Oleh karena itu, penulis sebagai peneliti kemudian melakukan penelitian dengan tujuan untuk memberikan deskripsi detail tentang bagaimana potret guru EFL profesional dengan menggunakan empat kompetensi utama. Parameter tersebut berasal dari teori guru bahasa Inggris profesional dari Dincer et.al (2013), Kolo (2006) dan dari tindakan pada guru dan dosen nomor 14 tahun 2005. Parameter itu adalah kompetensi pedagogis, kompetensi sosial, kompetensi pribadi, dan kompetensi profesional juga. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan studi kasus sebagai desain penelitian. Subjeknya adalah seorang guru bahasa Inggris di Man 2 Probolinggo. Subjek dipilih berdasarkan indikasi awal bahwa subjek memenuhi empat parameter. Untuk membuktikan serta menyelidiki profesionalisme subjek penelitian, wawancara, observasi, dan dokumentasi dipekerjakan sebagai metode pengumpulan data. Instrumen yang digunakan oleh penulis adalah panduan wawancara, daftar pemeriksaan observasi, dan catatan lapangan observasi. Temuan menunjukkan bahwa subjek memenuhi semua kompetensi guru bahasa asing Inggris profesional. Dari kompetensi profesional, ditemukan bahwa subjek bergabung dengan banyak kegiatan pengembangan profesional seperti seminar, aktif dalam acara sekolah, memiliki pengalaman mengajar selama sekitar 20 tahun, dan mendapat penghargaan sebagai Guru Beprestasi dan penghargaan lainnya yang dapat dilihat dari sertifikat yang dia dapatkan. Dari kompetensi pedagogis, ditemukan bahwa subjek tahu dengan baik tentang kurikulum, bagaimana menyesuaikan atau bahkan mengadopsi materi, menerapkan teknik pengajaran tertentu dan media pembelajaran, dan selalu menciptakan suasana kelas bebas stres dalam pengajaran bahasa Inggris dengan membuat lelucon dengan membuat lelucon dan humor. Dari kompetensi sosial, ditemukan bahwa subjek membangun hubungan sosial dengan guru-guru Bahasa Inggris Peer tetapi juga guru-guru lain, membangun hubungan sosial yang hangat dan dekat dengan para siswa, dan bergabung dengan banyak asosiasi sosial dalam masyarakatnya. Dari kompetensi pribadi, ditemukan bahwa subjek selalu melakukan evaluasi diri terhadap pengajarannya, menghargai pendapat siswa, dan menjaga jarak positif dengan murid-muridnya. Hal unik juga telah ditemukan dalam subjek dari setiap kompetensi. Dapat disimpulkan bahwa subjek memenuhi semua kompetensi yang diperlukan untuk menjadi guru EFL profesional. Penulis menyarankan agar guru EFL dan guru EFL masa depan, subjek dapat digunakan sebagai contoh ideal tentang bagaimana menjadi guru EFL profesional. Untuk peneliti masa depan yang ingin melakukan penelitian serupa, penelitian ini juga dapat digunakan sebagai referensi, namun penulis berharap parameter yang digunakan akan didasarkan pada teori terbaru dari guru EFL profesional.

English Abstract

This paper presents the portrait of professional English as a foreign language teacher (EFL teacher). As a country in which English stands as foreign language, the need of professional EFL teacher plays an important role. Therefore, the writer as a researcher then conducted a research with the goal to give a detail description on how the portrait of professional EFL teacher is by using four main competences. The parameters were derived from the theory of professional English teacher from Dincer et.al (2013), Kolo (2006) and from the Act on Teacher and Lecturer Number 14 Year 2005. Those parameters are pedagogical competence, social competence, personal competence, and professional competence as well. This research used a descriptive qualitative approach with case study as the research design. The subject is one English teacher in MAN 2 Probolinggo. The subject is chosen based on an early indication that the subject fulfilled the four parameters. To prove as well as investigate the professionalism of the research subject, interview, observation, and documentation were employed as the methods of collecting data. The instruments used by the writer were an interview guide, an observation check-list, and field notes of observation. The findings showed that the subjects met all the competences of professional English foreign language teacher. From the professional competence, it was found that the subject joined many professional development activities such as seminars, active in school’s event, had teaching experience for about 20 years, and got an award as Guru Beprestasi and other awards which can be seen from the certificates that he got. From pedagogical competence, it was found that the subject knew well about the curriculum, how to adapt or even adopt the material, applied certain teaching technique and instructional media, and always create a stress-free classroom atmosphere in his English teaching by making a joke and humor. From the social competence, it was found that the subject built a social relationship with the peer English teachers but also other teachers, built a warm and close social relation with the students, and joined many social associations in his society. From the personal competence, it was found that the subject always conducted a self-evaluation towards his teaching, valued the students’ opinion, and kept the positive distance with his students. The unique thing had also been found within the subject from each competence. It can be concluded that the subject met all the competences required to be professional EFL teacher. The writer suggests that for the EFL teacher and future EFL teacher, the subject can be used as an ideal example of how to be a professional EFL teacher. For the future researcher who wish to conduct a similar research, this study could also be used as a reference, yet the writer expected that the parameters used would be based on the latest theory of professional EFL teacher.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/220/051605457
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 06 Sep 2016 11:08
Last Modified: 19 Oct 2021 03:46
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102088
[thumbnail of 2._DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf]
Preview
Text
2._DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 6._ABSTRACT.pdf]
Preview
Text
6._ABSTRACT.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4._BOARD_OF_EXAMINERS.pdf]
Preview
Text
4._BOARD_OF_EXAMINERS.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5._ACKNOWLEDGEMENT.pdf]
Preview
Text
5._ACKNOWLEDGEMENT.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 3._SUPERVISOR'S_APPROVAL.pdf]
Preview
Text
3._SUPERVISOR'S_APPROVAL.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 7._ABSTRAK.pdf]
Preview
Text
7._ABSTRAK.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 8._TABLE_OF_CONTENTS.pdf]
Preview
Text
8._TABLE_OF_CONTENTS.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 9._LIST_OF_TABLES.pdf]
Preview
Text
9._LIST_OF_TABLES.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_I.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_I.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_II.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_II.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_IV.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_IV.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_III.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_III.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_V.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_V.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of REFERENCES.pdf]
Preview
Text
REFERENCES.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 0._COVER.pdf]
Preview
Text
0._COVER.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 1._TITLE_PAGE.pdf]
Preview
Text
1._TITLE_PAGE.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item