Muliana, Heni (2016) Improving Students’ Writing Ability by Using Diary Activity. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menerapkan aktivitas buku harian sebagai media untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa siswa kelas sebelas di Soerjo Soerjo Souljo Islam. Berdasarkan studi pendahuluan, ada beberapa masalah yang ditemukan di sekolah itu. Masalah siswa adalah kurang dari praktik, motivasi rendah atau niat secara tertulis, dan mereka takut membuat kesalahan. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus. Setiap siklus termasuk tiga pertemuan yang dibagi menjadi empat langkah, ada perencanaan, penerapan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah 30 siswa kelas sebelas. Kriteria keberhasilan dalam penelitian ini adalah jika 60% (18 dari 30 siswa) dapat memperoleh KKM (Kriteria Ketuntasan Minimum) yang 75 (dalam skala 1-100). Penelitian ini menggunakan dua jenis data, yaitu data kualitatif dan kuantitatif. Data kualitatif dikumpulkan dengan menggunakan panduan wawancara, kuesioner, dan daftar periksa observasi. Sementara itu, data kuantitatif diperoleh berdasarkan pencapaian siswa secara tertulis sebelum dan sesudah implementasi buku harian untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa. Implementasi Diary terdiri dari empat tahap: (1) Memperkenalkan buku harian kepada siswa dengan memberikan contoh langsung, (2) Menjelaskan definisi, struktur generik, dan fitur bahasa yang digunakan dalam menulis teks rekor, (3) Meminta siswa untuk membuatnya Sendiri buku harian, dan (4) meminta siswa untuk menulis teks recount mereka dalam buku harian mereka sendiri. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa ada peningkatan keterampilan menulis siswa terutama dalam hal konten, organisasi, bahasa yang digunakan, dan mekanik. Dalam studi pendahuluan hanya ada 6 siswa (20%) mencapai KKM. Namun, ada hasil perbaikan setelah menerapkan buku harian sebagai media untuk mengajar tulisan bahasa Inggris pada siklus 1 dan siklus 2. Ada 50% (15 dari 30 siswa) lulus KKM pada siklus 1. Selain itu, pada 77% (23 dari 30 siswa) yang mencapai KKM. Oleh karena itu, dapat dikatakan bahwa aktivitas buku harian dapat meningkatkan kemampuan menulis siswa siswa kelas sebelas di Soerjo Soerjo Souljo Islam.
English Abstract
This study was aimed at applying diary activity as a media to improve students’ writing ability of eleventh graders at Islamic Senior High School Soerjo Alam . Based on preliminary study, there were some problems found in that school. The students’ problems were they lacked of practices, low motivation or intention in writing, and they were afraid of making mistakes. This study was a classroom action research which consisted of two cycles. Each cycle included of three meetings which divided into four steps, there are planning, implementing, observing, and reflecting. The subjects of this study were 30 students of eleventh grade. The criteria of success in this study were if 60% (18 out of 30 students) were able to get the KKM (Kriteria Ketuntasan Minimum) which was 75 (in scale 1-100). This study used two types of data, namely qualitative and quantitative data. The qualitative data were collected by using interview guide, questionnaire, and observation checklist. Meanwhile, quantitative data were obtained based on student’s achievement in writing before and after the implementation of diary to improve students’ writing skill. The implementation of diary consists of four stages: (1) introducing diary to the students by giving direct example, (2) explaining the definition, generic structure, and language feature used in writing recount text, (3) asking the students to create their own diaries, and (4) asking the students to write their recount text in their own diaries. The result of the research revealed that there were improvements on the students’ writing skill especially in term of content, organization, language used, and mechanics. In the preliminary study there were only 6 students (20%) reached the KKM. However, there were improvement results after implementing diary as a media to teach English writing in Cycle 1 and Cycle 2. There were 50 % (15 out of 30 students) passed the KKM in cycle 1. Moreover, in cycle 2 there were 77% (23 out of 30 students) who reached the KKM. Therefore, it can be said that diary activity can improve students’ writing ability of the eleventh graders at Islamic Senior High School Soerjo Alam.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/217/051605454 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 25 Aug 2016 13:04 |
Last Modified: | 19 Oct 2021 03:36 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102084 |
Preview |
Text
SKRIPSI.pdf Download (3MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |