Soraya, Annisa` (2016) Meaning Construction And Social Effect Of Wardah Cosmetic Television Advertisement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Iklan selalu membawa fitur persuasif tertentu tentang bagaimana mereka memengaruhi dan memanipulasi pemirsa melalui produk mereka. Penelitian ini hanya berfokus pada wacana lisan iklan televisi Wardah. Dengan menggunakan teori Fairclough tentang model tiga dimensi, penelitian ini dimaksudkan untuk mengetahui konstruksi makna dan pengaruh sosial dari wacana lisan dari iklan televisi Wardah. Pendekatan kualitatif diadopsi dalam penelitian ini sejak penelitian ini berkaitan dengan wacana yang diucapkan. Ada dua puluh dua dari dua puluh lima wacana yang diucapkan dari iklan televisi Wardah yang dipilih berdasarkan kriteria. Dalam menganalisis konstruksi makna, diketahui bahwa analisis tekstual dari wacana yang diucapkan dari iklan televisi Wardah, Pengiklan Wardah mempekerjakan hubungan leksikal seperti sinonim, antonim, kata sifat positif, formasi kata, kalimat interogatif, kata-kata yang berulang, taglines, bahkan teknis dan kata-kata ilmiah. Ini dijelaskan Wardah adalah halal, berkualitas, alami dan kosmetik terbaik yang mempercantik wanita terutama wanita Muslim. Selain itu, penulis juga menggunakan konsep metaforis yaitu Wardah adalah kosmetik terbaik untuk wanita terutama wanita Muslim. Wardah tidak hanya mempercantik tetapi juga menginspirasi konsumen dalam hal-hal baik. Selanjutnya, setelah mengetahui makna konstruksi, efek sosial diketahui. Dalam hal ini, masyarakat menghadapi ini dengan cara positif seperti menerima dan menggunakan produk Wardah dan dengan cara negatif seperti masih meragukan kandungan Islam dari iklan televisi Wardah. Akhirnya, penulis menyarankan penulis berikutnya menganalisis beberapa bidang lain seperti iklan makanan, iklan mobil dan yang lainnya. Penulis berharap bahwa penulis berikutnya mengambil lebih dalam dan menggabungkan teori tertentu untuk membuat analisis yang baik yang bermanfaat bagi masyarakat.
English Abstract
Advertisements always bring certain persuasive features about how they influence and manipulate the viewers through their products. This study only focused to the spoken discourse of Wardah television advertisement. By employing Fairclough’s theory about three dimensional models, this study is intended to figure out the meaning construction and the social effect of spoken discourse of Wardah television advertisement. Qualitative approach is adopted in this study since this study deals with spoken discourses. There are twenty two out of twenty five spoken discourses of Wardah television advertisements chosen based on the criterion. In analyzing the meaning construction, it is known that textual analysis of spoken discourse of Wardah television advertisements, Wardah advertiser employed lexical relations such as synonyms, antonyms, positive adjectives, word formations, interrogative sentences, imperative words, and repetitive words, taglines even technical and scientific words. It described Wardah is Halal, qualified, natural and the best cosmetic which beautifies women especially Muslim women. Besides, the writer also used metaphorical concept namely Wardah is the best cosmetic for women especially Muslim women. Wardah not only beautifies but also inspires consumers in good things. Furthermore, after knowing the meaning construction, the social effect is figured out. In this case, the society faces these in positive way like accepting and using the Wardah’s product and in negative way like still doubting the Islamic content of Wardah television advertisements. Finally, the writer suggests the next writer analyze some other field such as food advertisements, car advertisements and the others. The writer expects that the next writer take deeper and combines certain theory to make a good analysis which is beneficial to the society.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/201/051504689 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 07 Sep 2016 08:30 |
Last Modified: | 19 Oct 2021 02:25 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102066 |
Preview |
Text
ALL_MEANING_CONSTRUCTION_AND_SOCIAL_EFFECT_OF_WARDAH_TELEVISION_ADVERTISMENT.pdf Download (3MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |