The Correlation Between English Reading Comprehension And Students’ Reading Motivation In Sma Negeri 1 Trenggalek

Chikitasari, VincentiaNiWayan (2016) The Correlation Between English Reading Comprehension And Students’ Reading Motivation In Sma Negeri 1 Trenggalek. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris sebagai sarana komunikasi memainkan peran penting dalam kehidupan modern ini. Siapapun yang mampu membaca dan memahami teks bahasa Inggris adalah selangkah lebih maju daripada yang tidak. Motivasi terutama motivasi membaca penting bagi pemahaman bacaan karena benar-benar diperlukan untuk membuat siswa bersemangat untuk membaca dan kemudian siswa dapat meningkatkan pemahaman bacaan bahasa Inggris mereka untuk prestasi belajar bahasa Inggris yang lebih baik. Berdasarkan penjelasan tersebut, ada dua masalah yang harus diselesaikan. Yang pertama adalah apa korelasi antara pemahaman bacaan bahasa Inggris dan motivasi membaca siswa di SMA Negeri 1 Trenggalek, dan yang kedua adalah jenis motivasi membaca apa yang sebagian besar dimiliki oleh siswa di SMA Negeri 1 Trenggalek. Penelitian ini menggunakan metode penelitian baik kuantitatif maupun kualitatif. Ketika digunakan dalam kombinasi, baik data kuantitatif maupun kualitatif menghasilkan analisis yang lebih lengkap dan saling melengkapi satu sama lain. Penulis mengumpulkan data dari 72 siswa kelas 12 dengan menggunakan tes, angket, dan wawancara. Lalu, data tersebut dihitung dengan menggunakan Pearson Product Moment Korelasi untuk melihat korelasinya. Selain itu, hasil kuesioner dihitung berdasarkan skala Likert untuk mengetahui jenis motivasi membaca apa yang kebanyakan dimiliki oleh siswa. Perhitungan untuk Pearson r adalah 0,36 yang berarti korelasi antara pemahaman bacaan bahasa Inggris dan motivasi membaca siswa di SMA Negeri 1 Trenggalek adalah rendah. Lalu, perhitungan kuesioner berdasarkan skala Likert menunjukkan bahwa pentingnya membaca adalah jenis membaca motivasi yang kebanyakan dimiliki oleh siswa di SMA Negeri 1 Trenggalek. Mengacu pada hasil penelitian ini, penulis mengajukan beberapa saran. Yang pertama, para murid harus meningkatkan motivasi membaca mereka dan harus lebih sering berlatih membaca dan memahi teks bahasa Inggris. Kedua, guru bahasa Inggris harus lebih berusaha untuk menemukan metode untuk peningkatan pemahaman bacaan. Yang terakhir, peneliti yang lain dapat melakukan lebih banyak penelitian dengan topik yang sama tentang korelasi antara pemahaman bacaan bahasa Inggris dan motivasi membaca, atau bahkan topik yang berbeda dengan tujuan memberikan pandangan yang lebih luas.

English Abstract

English as a means of communication plays important role in this modern life. Anyone who is able to read and comprehend English texts is a step ahead of one who is not. Motivation especially reading motivation is important for reading comprehension because it is really necessary to make students eager to read and then the students can improve their English reading comprehension for better English learning achievement. Based on those explanations, there are two problems to be solved. The first is, what is the correlation between English reading comprehension and reading motivation in SMA Negeri 1 Trenggalek, and the second is what kind of reading motivation that is mostly possessed by the students in SMA Negeri 1 Trenggalek. This study uses both quantitative and qualitative research methods. When used in combination, both quantitative and qualitative data yield a more complete analysis and they complement each other. The writer collects the data from 72 students of 12th class students by using test, questionnaire, and interview. Then, the data were calculated by using Pearson Product Moment Correlation in order to see its correlation. Besides, the result of the questionnaire was calculated based on Likert scale in order to find out the kind of reading motivation that is mostly possessed by the students. The calculation for the Pearson r is 0.36 which means the correlation between English reading comprehension and students’ reading motivation in SMA Negeri 1 Trenggalek is low. Then, the calculation of the questionnaire based on Likert scale indicates that importance of reading is the kind of reading motivation that is mostly possessed by the students in SMA Negeri 1 Trenggalek. Referring on the result of the study, the writer proposes some suggestions. Firstly, the students should increase their reading motivation and they have to do more practice in reading and comprehending English text. Secondly, the English teachers should put more effort in methods of improving reading comprehension. Lastly, the other researchers can conduct more subject study on the same topic about the correlation between English reading comprehension and students’ reading motivation or even different topic in order to give a broader view.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/132/ 051601269
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 11 Mar 2016 11:00
Last Modified: 11 Mar 2016 11:00
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101990
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item