The Differences Between Male And Female In “Describe Your Moment” Of The Line: Free Calls And Messages

Heprilina, NindyaBulan (2016) The Differences Between Male And Female In “Describe Your Moment” Of The Line: Free Calls And Messages. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pria dan wanita memiliki perbedaan dalam mengekspresikan perasaan dan pikiran mereka. Gender adalah salah satu faktor yang menyebabkan perbedaan mereka dalam mengekspresikan apa yang ingin mereka sampaikan kepada orang lain. Penulis mengadakan studi ini dikarenakan untuk menganalisa perbedaan antara pria dan wanita di “Describe your moment” pada LINE: Free Calls and Messages dengan menganalisa bahasa dan topik yang digunakan oleh para pengguna. Terdapat dua tujuan dalam studi ini, yaitu: (1) Untuk menemukan karakteristik dari “Describe your moment” pada LINE: Free Calls and Messages yang ditulis oleh pengguna pria dan wanita; (2) Untuk menemukan alasan pengguna LINE memilih “Describe your moment” pada LINE: Free Calls and Messages untuk mengekspresikan perasaan dan pikiran mereka. Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif. Data adalah isi dari “Describe your moment” yang ditulis oleh pengguna pria dan wanita dan sumber data adalah “Describe your moment” pada LINE: Free Calls and Messages. Penulis hanya mengambil sepuluh peserta dalam menganalisa data. Hasil studi menunjukan bahwa pengguna pria lebih banyak menggunakan kata-kata pendek, emotikon, dan mereka lebih banyak merubah kata-kata dalam Bahasa Inggris ke ejaan Bahasa Indonesia. Sedangkan, pengguna wanita lebih banyak menggunakan kata-kata slang dalam mengekspresikan perasaan mereka melalui “Describe your moment” pada LINE. Wanita juga sering untuk mengekspresikan perasaan dan pikiran mereka melalui aplikasi komunikasi tersebut. Lalu, alasan pengguna pria dan wanita memilih “Describe your moment” untuk mengekspresikan perasaan mereka karena LINE mudah untuk digunakan dan memiliki bermacam-macam stiker dan emotikon. ,Kesimpulan dari studi ini menunjukan bahwa perbedaan pengguna pria dan wanita dapat dilihat dari pengguna yang menggunakan kata-kata pendek, emotikon, kata-kata slang, dan merubah kata-kata dalam Bahasa Inggris ke ejaan Bahasa Indonesia ketika mengekspresikan perasaan dan pikiran mereka melalui “Describe your moment”. Dengan melakukan studi ini, penulis berharap penemuan dalam studi ini dijadikan referensi untuk penulis berikutnya dan penulis menyarankan untuk yang akan mengadakan studi dengan bidang yang sama untuk memilih teori selain Kramer (1973) dan Wardhaugh (2006) dan juga objek yang berbeda.

English Abstract

Male and female have differences in expressing their feelings and thoughts. Gender is one of factors which causes the differences of them when expressing what they want to deliver to other people. The writer conducts this study in order to analyze the differences between male and female in “Describe your moment” of the LINE: Free Calls and Messages by analyzing the users’ languages and topics that they use. There are two objectives of the study, namely: (1) To find out the characteristics of “Describe your moment” of the LINE: Free Calls and Messages written by male and female users; (2) To find out the reasons of the LINE users choose “Describe your moment” of the LINE: Free Calls and Messages to express their feelings and thoughts. This study uses qualitative research. The data is the content of “Describe your moment” written by male and female users and the source of the data is “Describe your moment” of the LINE: Free Calls and Messages. The writer only takes ten participants in analyzing the data. This study reveals that male users use more shortened words, emoticons, and they change more English words to Bahasa Indonesia spelling. While female users use more slang words in expressing their feelings through “Describe your moment” of the LINE. Females also often express their feelings and thoughts through the communication application. Then, the reasons male and female users choose “Describe your moment” to express their feelings because LINE is easy to use and has various stickers and emoticons. The conclusion of this study shows that the differences of male and female users can be seen from the dominant users who use shortened words, emoticons, slang words, change English words to Bahasa Indonesia spelling when expressing their feelings and thoughts in “Describe your moment”. By doing this study, the writer expects the findings of this study to be a reference for the next researchers and the writer also suggests those who will conduct a study in the same field to choose other theories beside Kramer (1973) and Wadhaugh (2006) and also other objects.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/131/ 051601267
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 04 Mar 2016 09:59
Last Modified: 04 Mar 2016 09:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101989
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item