Claudia, Jasmine (2016) Students’ Difficulties In Learning New Vocabulary. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Vocabulary memegang peranan penting dalam belajar bahasa dan merupakan salah satu media untuk mengaktifkan empat kemampuan dalam berbahasa. Ada beberapa aspek yang wajib dikuasai oleh pelajar dan yang harus diajarkan oleh guru untuk membantu siswa dalam menguasai kosa kata. Diantaranya yaitu; 1) bentuk (Pengucapan dan ejaan), 2) tata bahasa, 3) kata sanding, 4) aspek dari makna ( seperti denotasi, konotasi, kelayakan dan hubungan makna), dan 5) bentuk. Ada beberapa kesulitan bagi siswa dalam membedakan fungsi dari kosakata bahasa Inggris atau kata dalam kalimat seperti subjek, predikat, objek dan kata pelengkap, dan lain-lain. Sebagai tambahan siswa lebih sering mengalami kesulitan dalam pengucapan dan ejaan suatu kata. Penelitian ini mencoba untuk menemukan apa saja kesulitan yang dialami siswa VIII-F, SMPN 11 Malang, di dalam belajar bahasa Inggris, dan adakah strategi yang digunakan siswa untuk mengatasi kesulitan mereka Penelitian ini merupakan penelitian descriptive qualitative. Subyek adalah siswa kelas VIII-F dan guru bahasa Inggris. Untuk melengkapi data, peneliti menggunakan kuesioner, wawancara terstruktur untuk siswa dan guru dan checklist observasi. Sumber dari data adalah masalah yang dihadapi siswa selama belajar kosakata bahasa Inggris dan strategi yang digunakan siswa untuk mengatasi masalah mereka sesuai dengan apa yang diteliti. Setelah mengumpulkan data, peneliti menganalisis hasil dari kuesioner, peneliti mencoba untuk menyusun masalah dan strategi yang paling banyak dihadapi dan digunakan oleh siswa. Selanjutnya menganalisis wawancara dengan membuat transkrip wawancara. Terakhir adalah observasi kelas, intruments ini digunakan untuk meniliti tingkah laku siswa selama guru menjelaskan pelajaran, untuk point yang tidak mendukung data akan dihilangkan untuk mempermudah peniliti dalam analisis data. Analisis yang ditemukan oeh peniliti adalah, 66,7% memilih nomor 4 yakni Selalu merasa kesulitan saat belajar ejaan dan pengucapan. Kesulitan lain yang dihadapi siswa saat belajar kosakata adalah ketika siswa harus menemukan makna yang sesuai, itu menunjukkan bahwa 50% memilih nomor 4 yakni selalu mengalami permasalahan tersebut. Hasil dari peniliti ini adalah siswa kebanyakan menghadapi masalah pengucapan dan pengejaan dalam belajar kosakata bahasa Inggris dan strategi yang digunakan adalah menggunakan kamus dan bertanya pada guru.
English Abstract
Vocabulary plays an essential role in acquiring a language and it was also one of the tool to activated four language skills in English. There are some aspects that the learner should be mastered and the teacher should be taught in order to help the learners in mastering vocabulary. They are namely; 1) Form (pronunciation and spelling), 2) Grammar, 3) Collocation, 4) Aspect of meaning (such as Denotation, connotation, appropriateness and Meaning relationship), and 5) Word formation. There are some difficulties for the students to differentiate the function of English vocabulary or words in a sentence such as subject, predicate, object, complement, etc. In addition, the students mostly find difficulties in the pronunciation or spelling of words. This study was trying to find out what are the problems that faced by VIII-F students of SMPN 11 Malang, in learning vocabulary, and is there any strategies that used by students to solve their problems. The study was descriptive qualitative research. The subject was students of Grade VIII-F and English Teacher. For completing the data, the researcher used questionnaire, interview guide for students and teacher, and observation checklist. The sources of data were the problems that faced by students during learning English Vocabulary and the strategies that used by the students to solve it which is relevant to the research questions. After collecting the data, the researcher was analyze the result from Questionnairer, the researcher tried to arrange the problems and strategies that mostly faced and used by students. Next was analyzed the interview by made a transcript from interview result. The last was classroom observation checklist, this instruments was use to observed the behavior of the students while the teacher are explained the subject, those the items that not supported the data was eliminated in order to made the researcher easier in analyzed the data. The findings from questionnairer it was found that 66,7% choose always felt difficult in learn spelling and pronunciation. Another difficulties that faced by the students while learning vocabulary was when students must find the appropriate meaning of some word, it was found that 50% choose always faced it. The interview result also showed that mostly students faced difficulties in learned spelling and pronunciation. The result of this research are students mostly faced spelling and pronunciation problems in learning English vocabulary, and the strategies that used was open dictionary and asked to the teacher.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/125/ 051601261 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 04 Mar 2016 15:13 |
Last Modified: | 04 Mar 2016 15:13 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101983 |
Actions (login required)
View Item |