Husna, AyuNihayatul (2016) The Strategy Applied By The English Teacher In Teaching Speaking For Seventh Grade In Junior High School 1 Kertosono. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Sekarang ini belajar bahasa Inggris sudah menjadi tren. Sejak sekolah dasar, bahasa Inggris telah diperkenalkan untuk para siswa. Diharapkan bahwa para siswa mampu mencapai tujuan utama pembelajaran bahasa Inggris untuk komunikasi. Pada kenyataannya, para siswa masih mendapatkan banyak kesulitan dalam berbicara bahasa Inggris seperti kekurangan kepercayaan diri dan motivasi. Kondisi ini adalah kegagalan dalam berbicara bahasa Inggris. Oleh karena itu, teknik yang konstruktif, mudah dan menarik diperlukan dalam penerapan pembelajaran keterampilan berbicara Bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelaksanaan teknik berbicara dari Guru yang digunakan dalam empat sesi pertemuan termasuk materi yang digunakan tanggapan kinerja siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif kualitatif. Sedangkan pengumpulan data dalam penelitian ini melalui observasi dan wawancara dengan guru bahasa Inggris. Data tersebut akan dianalisa dengan menggunakan tiga prosedur: pengurangan data, tampilan data dan penggambaran kesimpulan. Penemuan dari hasil catatan lapang dan pedoman interview, penelitian ini ada 5 teknik yang diterapkan, diantaranya kerja kelompok, permainan peran, permainan bicara, presentasi, dan penilaian diri. Teknik tersebut mendapatkan respon positif dari siswa seperti antusiasme dalam mengikuti kegiatan belajar mengajar. Teknik-teknik tersebut juga berhasil meningkatkan kinerja siswa. Berdasarkan hasil penelitian, guru lebih memperhatikan semua siswa dan menjadi lebih kreatif untuk mengetahui teknik baru atau strategi yang mampu memotivasi kemampuan berbicara bahasa Inggris mereka. Hal ini ditujukan untuk menghindari kebosanan siswa yang terjadi berulangkali.
English Abstract
Nowadays, teaching English to young learners has become a trend. Since elementary school, English has been introduced to young learners. It is expected that young learners are able to achieve the main of learning English for communication. In fact, the learners still get many difficulties in speaking English such as lack of confidence and motivation. This condition can be called as unsuccessful result in teaching speaking. Therefore, constructive, applicable, and interesting techniques are needed to be applied in teaching English focus on speaking skill. This research was aimed to describe the implementation of teaching speaking techniques by the teacher which are used in four class meetings included materials, students’ responses and performance. The research used descriptivequalitative method. Moreover, the data was collected by conducting observation and interview to the English teacher. The data were analyze by using three procedures: data reduction, data display, and conclusion drawing. The finding from field notes and interview guide, researcher found there are 5 techniques which are applied, they were group work, role play, game tournament, presentation, and self assesing. Those techniques got students’ positive response like they did enthusiastically the learning activities during the teaching and learning process. The techniques also successfully increased students’ performance. Based on the result of this research, the teacher should pay more attention to all of the students equally and more creative to find out new techniques or strategies which are able to motivate them in their English speaking abilities. This action is offered to avoid students’ boredom of repetition.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/124/ 051601260 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 04 Mar 2016 15:23 |
Last Modified: | 04 Mar 2016 15:23 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101982 |
Actions (login required)
View Item |