Students’ Perception On The Use Of Flashcard In Teaching English Speaking Skill (A Case Study For The Sixth Grade Students Of Mi Al-Muhsinun)

Ayunin, Qurrota (2016) Students’ Perception On The Use Of Flashcard In Teaching English Speaking Skill (A Case Study For The Sixth Grade Students Of Mi Al-Muhsinun). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris adalah salah satu bahasa internasional yang digunakan dalam hubungan internasional dan secara luas digunakan pada semua cabang pengetahuan. Pemerintah Indonesia memutuskan Bahasa Inggris sebagai mata pelajaran yang wajib dipelajari di sekolah formal. Semenjak tahun 1994, Bahasa Inggris telah ditetapkan sebagai salah satu pelajaran muatan local di sekolah dasar pada tahun keempat, kelima dan keenam. Di Indonesia, terkadang untuk menggapai kemampuan berbicara di kelas, siswa mengalami beberapa kesulitan. Pada penelitian ini, peneliti tertarik untuk menganalisis penggunaan flashcard sebagai media pada saat mengajar berbicara. Peneliti mendeskripsikan mengenai persepsi siswa sebelum dan sesudah penggunaan flashcard sebagai media saat proses mengajar berbicara pada siswa kelas enam di MI Al-Muhsinun. Penelitian ini mencoba untuk menjawab dua masalah penelitian yaitu: 1) Apa persepsi siswa sebelum penggunaan flashcard sebagai media, 2) Apa persepsi siswa setelah penggunaan flashcard sebagai media. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif untuk menganalisis data dalam bentuk angket dan transkrip yang berisi persepsi siswa mengenai kesulitan dalam belajar berbicara. Hasil dari angket sebelum penggunaan flashcard menunjukkan bahwa sebagian besar siswa tidak dapat belajar berbicara dengan mudah. Itu menjadi alasan kenapa mereka tidak dapat berbicara Bahasa Inggris dengan baik. Karena kesulitan yang dihadapi oleh siswa, semua siswa menyatakan bahwa mereka ingin melakukan aktivitas yang berbeda pada kelas berbicara. Hasil transkrip wawancara siswa membuktikan bahwa kesulitan utama saat belajar berbicara Bahasa Inggris adalah kosa kata. Hasil dari angket setelah penggunaan flashcard menunjukkan bahwa kemampuan berbicara para siswa meningkat dan para siswa merasa lebih berani untuk berbicara menggunakan Bahasa Inggris. Semua siswa setuju tenteng penggunaan flashcard saat belajar berbicara Bahasa Inggris dan mereka ingin melanjutkan penggunaan flashcard dimasa depan. Peneliti menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk mengembangkan penelitian ini dengan menggunakan media yang berbeda seperti dot to dot picture, boneka tangan, puzzle, dan lain sebagainya dan dapat juga melakukan penelitian tindakan kelas untuk mendapatkan analisis dan penjelasan yang lebih mendalam dan detail.

English Abstract

English is one of the international languages used as a means of communication in the international relationship and widely used in all branches of knowledge. Indonesia’s government decides that English language becomes a compulsory subject to learn in formal school. Even, since 1994, English has been decided as one of the local-content subjects at the elementary school in the fourth, fifth and sixth year. In Indonesia, sometimes to reach speaking skills in the classroom, students get some difficulties. In this research, the researcher is interested in analyzing the use of flashcard as a media in teaching speaking skill. The researcher described the students’ perception before and after the use of flashcard as a media in teaching speaking skill in the six grade students of MI Al-Muhsinun. This research attempts to answer the two research problems, namely: (1) What is the students’ perception before the use of flashcard as a media, and (2) What is the students’ perception after the use of flashcard as a media. In this research, a descriptive qualitative approach is used to analyze the data in the form of questionnaire and transcript containing the students’ perception about difficulties in learning speaking skill. The result from questionnaire before the use of flashcard shows that most of the students could not learn speaking easily. That is the reason why they did not speak in English well. Due to the difficulties that were faced by the students, all students stated that they liked doing different activities in the speaking class. Transcript of students’ interview proved that the major difficulty in learning speaking is in vocabulary. The result from questionnaire after the use of flashcard shows that students’ speaking skill was improved and the students felt more brave in speaking English. All of students said that they were agreed with the implementation of flashcard while they were learning speaking and they want to continue applying flashcard in the future. The researcher suggests the next researcher develop this research by using a different media such as song, puppets, puzzle, and etc and do a classroom action research to have deeper and more detail analysis and explanation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/121/ 051601257
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 04 Mar 2016 16:28
Last Modified: 04 Mar 2016 16:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101979
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item