Female Stereotype in Beauty Product Advertisments in ‘Go-Girl’ Magazine.

Pravitasari, Amelia (2015) Female Stereotype in Beauty Product Advertisments in ‘Go-Girl’ Magazine. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Konsep gender berkaitan dengan konstruksi sosiokultural tentang bagaimana lakilaki dan perempuan seharusnya berlaku. Ekspektasi tersebut membentuk stereotip sejalan dengan bagaimana kelompok tertentu melabeli kelompok lainnya. Lebih lanjut, konvensi gender dan stereotip telah di bentuk melalui praktik diskursif dalam iklan. Penelitian ini, bermaksud untuk menemukan pembentukan arti stereotip perempuan khususnya dalam iklan produk kecantikan majalah ‘Go-girl’. Tujuannya adalah: (1) untuk menemukan arti pilihan kata yang menstereotip perempuan dalam iklan produk kecantikan majalah ‘Go-girl’ (2) untuk mendeskripsikan pembentukan arti stereotip perempuan berdasarkan interpretasi pembaca. Penelitian CDA ini menggunakan teori tiga dimensional dari Norman Fairclough yang mencakup analisa teks, praktek wacana dan praktek sosiokultural. Pada level analisa teks, penelitian ini menyarankan bahwa: (1) terdapat dua diksi yang berkaitan dengan kepribadian perempuan. (2) terdapat sembilan diksi yang berkaitan dengan penampilan fisik perempuan. Diksi tersebut membentuk stereotip: ‘perempuan sebaiknya memiliki kepercayaann diri dan ‘kepribadian yang ekspresif’ dan ‘perempuan sebaiknya memiliki penampilan fisik yang baik. Dalam discursive level, penelitian ini menunyatakan bahwa, peserta membentuk arti dari iklan berdasarkan penafsiran mereka, (1) ‘perempuan harus memiliki kulit yang cerah dan tubuh yang langsing’ dan (2) ‘kepribadian yang baik juga penting untuk perempuan’. Pada praktek sosiokultural, peserta merasa bahwa iklan mungkin mempengaruhi pemikiran pembaca tetapi mereka tetap memiliki konsep cantik menurut mereka sendiri. Selanjutnya, disarankan kepada peneliti selanjutnya untuk mengembangkan dan mengeksplorasi topik ini lebih dalam dengan menggunakan teori atau objek yang berbeda seperti koran, kampanye politik, dokumen resmi, regulasi hukum dan sebagainya. Sehingga akan sangat berguna pada pengembangan ilmu pengetahuan khusunya analisis wacana kritis.

English Abstract

The concept of gender is related with the socio-cultural construction about how men and women should behave. That expectation shapes the stereotypes on the way with how group of people labelled other people. Furthermore, the conventions of gender and stereotypes have been shaped by the discourse practice in the advertisement. This research is intended to find the meaning construction of female stereotype especially in ‘Go-girl’ magazine beauty product advertisement. The objectives are: (1) to find out the lexical choices stereotyping women in ‘Gogirl’ magazine beauty products advertisement (2) to describe the meaning construction about female based on the reader interpretation. This CDA research uses three dimensions of discourse proposed by Norman Fairclough which cover textual analysis, discursive practice and socio-cultural practice. In text analysis level this study suggests that (1) there are two dictions related with women personality. (2) there are nine dictions related with physical appearance. Those dictions result two stereotypes: ‘women should have self confidence and expressive personality’ and ‘women should have good physical appearance’. In the discursive level this study suggests that the readers construct the meaning of advertisement based on their interpretation, (1) ‘women should have bright skin and have slim body’ and (2) ‘good personality is also important for women’. In the socio-cultural practice level, the participants feel that advertisement may influence the reader’s mind but they still have their own concept of beauty. In the future, it is suggested to the next researcher to develop and explore this topic more deeply in different theory or object such as newspaper, political propagandas, official documents, law and regulation and so on. So, it will be very useful for the knowledge development especially in critical discourse analysis.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/98/051501411
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 18 Feb 2015 13:06
Last Modified: 19 Oct 2021 01:22
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101951
[thumbnail of SKRIPSI_AMELIA_PRAVITASARI_(105110101111060).pdf]
Preview
Text
SKRIPSI_AMELIA_PRAVITASARI_(105110101111060).pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item