Nurdiana, AuliaRizki (2015) Students’ And Teacher’s Perception On The Material And Media Used On English Subject At “Lintas Minat” Class Of Grade X In Sma Brawijaya Smart School Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan memiliki tujuan untuk bisa mengembangkan kemampuan siswa di bidang akademik terutama dalam bahasa Inggris.Untuk mengembangkan kemampuan akademik, pemerintah mencoba membuat program sebagai tempat untuk mengembangkan kemampuan mereka, salah satu program yang sedang diterapkan Departemen Pendidikan adalah program lintas minat.Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran pendapat siswa dan guru tentang pelaksanaan kelas bahasa Inggris di program lintas minat, khususnya materi dan media yang digunakan dalam program lintas minat kelas bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dan dilaksanakan di SMA Brawijaya Smart School Malang. Subjek dari penelitian ini adalah dua kelas di program Lintas Minat kelas bahasa Inggris dari kelas X dan satu guru dari kelas tersebut. Instrumen yang digunakan adalah kuesioner dan wawancara. Kuisioner digunakan untuk mengetahui persepsi siswa sedangkan wawancara digunakan untuk mengetahui persepsi guru. Dari hasil penelitian, beberapa siswa berpendapat bahwa materi dan media yang digunakan dalam Lintas Minat kelas bahasa Inggris bervariasi dan sangat menarik, sehingga dapat membantu dan menambah antusias siswa dalam belajar bahasa Inggris. Menurut persepsi guru, materi dan media yang digunakan dalam kelas Lintas Minat bahasa Inggris sudah cukup efektif untuk membantu siswa belajar bahasa Inggris dengan baik. Dalam hal membantu melancarkan progam Lintas Minat kelas bahasa Inggris dibutuhkan perhatian dari sekolah untuk memberikan fasilitas kelas yang lebih baik dan memberikan banyak referensi untuk materi dan media kepada guru. Peneliti menyarankan kepada peneliti selanjutnya yang tertarik melakukan penelitian yang serupa, untuk mengadakan lebih dari satu kali pertemuan supaya data yang diperoleh bervariasi dan lebih lengkap.
English Abstract
The Indonesian Department of Education and culture has a purpose to develop ability of students in the academic, especially in English. To develop academic skills, the government tried to make the program as a place to develop the students’ skills, one of the programs that is implemented by government is a program of “Lintas Minat”. This study aims to provide an overview of what students and teachers on the implementation of “Lintas Minat”English Language class, especially about the material and media are used in the program “Lintas Minat” English Language Class. This research used descriptive qualitative method. This research was carried in Brawijaya Smart School Malang. The subjects of this study were two classes in the program “Lintas Minat” English Language Class of X class and a teacher from this class. The instruments which were used to collect the data were a questionnaire which was distributed to students and interview for teacher. The research data from two instruments includes the students and the teacher’s perceptions about the material that is used in “Lintas Minat” English Language Class. The students’ and the teachers’ perceptions on the media used in “Lintas Minat” English Language Class and the students’ perceptions of the implementation of “Lintas Minat” English language class. From the research, the data showed that according to the students, the material and media used in “Lintas Minat” English Language Class is various and very interesting. Moreover, it can help and increase the students’ enthusiasm in learning English. Meanwhile, from the teachers perception of materials and media used in “Lintas Minat” English Language Class is quite effective to help the students to learn English well. To support the program of “Lintas Minat” English Language Class, it needs concern from school to give good classroom facilities for students and give more the references about material and media for teachers. The researcher suggests to the next researchers who are interested to conduct the similar research, to have more than one meeting in order to get various and complete result.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2015/675/ 051601087 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 04 Mar 2016 08:48 |
Last Modified: | 04 Mar 2016 08:48 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101904 |
Actions (login required)
View Item |