Language Function Used By Michelle Obama In “Let Girls Learn” Campaign Speech

Diansari, SheilgaFirdausa (2015) Language Function Used By Michelle Obama In “Let Girls Learn” Campaign Speech. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Analisis wacana mempelajari dan menganalisis penggunaan bahasa, baik secara lisan maupun non lisan. Menurut Halliday (2002), fungsi bahasa mempunyai peran penting dalam suatu komunikasi. Dalam penelitian ini, penulis menggunakan pidato kampanye “Let Girls Learn” yang disampaikan oleh Michelle Obama sebagai obyek penelitian. "Let Girls Learn" adalah program inisiatif internasional yang bertujuan untuk membantu anak – anak perempuan di seluruh dunia agar mendapatkan pendidikan. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: apa fungsi bahasa yang digunakan oleh Michelle Obama dalam pidato kampanye "Let Girls Learn". Penulis menggunakan teori fungsi bahasa yang dikemukakan oleh Roman Jakobson (1980). Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan dilakukan melalui analisis dokumen untuk menganalisa data. Sumber data dari penelitian ini adalah transkrip dari pidato kampanye Michelle Obama "Let Girls Learn" yang mengandung fungsi bahasa dan diambil dari website resmi Amerika Serikat. Selain itu, penulis menggunakan kalimat pidato Michelle Obama sebagai data dalam penelitian ini. Penulis menemukan 103 fungsi bahasa dari kalimat yang digunakan oleh Michelle Obama dalam pidato kampanye “Let Girls Learn”. Ada 81 kalimat yang termasuk ke dalam fungsi tunggal (satu ujaran terdiri dari satu fungsi) yang terdiri dari: 12 fungsi emotif, 6 fungsi konatif, 5 fungsi phatic, 3 fungsi puitis, 55 fungsi referensial. Ada juga 20 kalimat yang mempunyai 2 fungsi bahasa dalam 1 kalimat sekaligus, serta 2 kalimat lain yang mempunyai 3 fungsi bahasa. Fungsi bahasa yang banyak digunakan oleh Michelle Obama dalam pidato kampanye “Let Girls Learn” adalah fungsi referensial. Fungsi ini terkait untuk menjelaskan beberapa informasi tentang “Let Girls Learn” dan pengalaman Michelle Obama untuk mendapatkan pendidikan, sehingga para peserta tertarik untuk bergabung dalam program ini. Penulis menyarankan peneliti selanjutnya untuk menganalisa lebih dari satu pidato Michelle Obama untuk mendapatkan hasil yang lebih mendalam.

English Abstract

Discourse analysis is about studying and analyzing the uses of language, either in written and spoken terms. According to Halliday (2002), language function has an important role in communication. In this study, the writer used Michelle Obama‟s “Let Girls Learn” campaign speech as the object of the study. “Let Girls Learn” is an International initiative program which has a goal to help girls around the world to get education. The problem of this study is: what language functions are used by Michelle Obama in “Let Girls Learn” campaign speech. The writer used the theory of language function that was proposed by Roman Jakobson (1980). This study used qualitative approach through document analysis to analyze the data. The data source of this study was the transcript of Michelle Obama‟s “Let Girls Learn” campaign speech containing language function which was taken from official website of the United States of America. Moreover, the data of this study were taken from Michelle Obama‟s sentences. The writer found 103 sentences of language function which were used by Michelle Obama in “Let Girls Learn” campaign speech. There were 81 sentences which were included as single function (one sentence consists of one function), they were: 12 emotive function, 6 conative function, 5 phatic function, 3 poetic function, 55 referential function. There were also 20 sentences categorized as double functions and 2 sentences included as triple functions. The language function which was mostly used by Michelle Obama in “Let Girls Learn” campaign speech is referential function. This function is related to explain some information about “Let Girls Learn” and Michelle Obama‟s experiences in getting education so, the audience interest to join this program. Moreover, the writer suggests the next writers to use more than one Michelle Obama‟s speeches in order to make more generalization and get deeper result.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/674/ 051601086
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 04 Mar 2016 08:38
Last Modified: 04 Mar 2016 08:38
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101903
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item