A Critical Discourse Analysis On The Persuasive Technique Used In Apple’s Iphone 5 Advertisement Entitled Physics

Nugroho, YunantoArdi (2016) A Critical Discourse Analysis On The Persuasive Technique Used In Apple’s Iphone 5 Advertisement Entitled Physics. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Analisis Wacana Kritis adalah jenis analisis wacana yang mempelajari bagaimana kekuatan sosial disalah gunakan, mendominasi, dan ketidaksamaannya ditetapkan, direproduksi, dan ditentang oleh tulisan dan obrolan di dalam konteks sosial dan politik. Dengan demikian, penelitian ini meneliti bagaimana iklan iPhone 5 berpengaruh di dalam masyarakat dengan menggunakan pendekatan kerangka tiga dimensi oleh Fairclough (1992) dan teori ini mencoba menjawab satu masalah penelitian: (1) Apa arti dari tiap ucapan yang ada dalam iklan iPhone 5 berjudul Physics berdasarkan pendekatan kerangka tiga dimensi oleh Fairclough. Dalam penelitian ini ditemukan bahwa walaupun dalam analisis tekstual yaitu berdasar pada moods, analisis sintaktis dan paradigmatik, semua konten yang digunakan dalam iklan ini sudah sesuai untuk menarik minat pembeli. namun dalam praktik diskursif yaitu berdasar pada teks itu sendiri dan siapa saja yang berhubungan yaitu delapan komentar dari www.youtube.com dan iklan iPhone yang lain, ditemukan banyak komentar negatif terhadap ide membandingkan iPhone 5 dengan hukum fisika dalam iklan ini. Lalu dalam praktik sosio-kultural yaitu berdasar pada wawancara terhadap tiga siswa yang berumur 18 – 25 tahun dan tiga pegawai yang berumur 25 sampai 40 tahun, ditemukan bahwa responden banyak berminat untuk membeli iPhone 5 dengan hanya melihat model dan kemampuan yang ditawarkan dan kurang menghiraukan ide pokok dalam iklan tersebut. Lalu, dapat disimpulkan bahwa konsumen sudah tertarik untuk membeli iPhone 5 tanpa melihat iklannya yang ide dalam iklan ini gagal menarik konsumen karena mendapatkan banyak komentar negatif dalam www.youtube.com Untuk peneliti yang lain, pendekatan oleh Fairclough ini patut untuk digunakan dalam menganalisa isi konten dari sebuah iklan dan kaitannya bagi masyarakat. Dan sebagai tambahan, pendekatan ini masih sesuai untuk digunakan dalam analisis wacana kritis.

English Abstract

Critical Discourse Analysis (CDA) is a type of discourse analytical research that primarily studies the way social power abuse, dominance, and inequality are enacted, reproduced, and resisted by text and talk in the social and political context. Accordingly, this study focuses on how iPhone 5’s advertisement could impact the society through the use of Fairclough’s (1992) three dimensional framework and attempted to answer one research problem: (1) What is the meaning of each utterance in the iPhone 5 TV advertisement entitled Physics based on Fairclough’s three dimensional framework. It was found that even though on the textual analysis based on moods, syntagmatic and paradigmatic analysis, all the contents of this advertisement are all suitable to attract consumers, but then on the discursive practice based on the text itself and who were involved that is comments from www.youtube.com and other iPhone’s advertisement, many negative comments have been found about the idea of comparing iPhone 5 with the laws of physics and Apple did not use implicit technique on their other advertisement. Then, on socio-cultural practice which is based on interviewing six respondents which are divided into three 18 – 25 years old students and 25 – 40 years old employee, most of the respondents are attracted to buy this phone by only looking at the design and the capability that iPhone 5 offers, and did not pay attention with the main idea of this advertisement. Then, it can be concluded that consumers are attracted to buy iPhone 5 even though they did not watch the advertisement of which the main idea is failed to attract consumers due to many negative comments that appear on www.youtube.com For the next researchers, it is worth trying to conduct research by using Fairclough’s (1992) three dimensional framework to figure out the content of an advertisement and its impact to the society. In addition, the use of three dimensional framework is still considered potential for CDA studies.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/670/ 051601082
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 03 Mar 2016 13:40
Last Modified: 03 Mar 2016 13:40
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101899
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item