The Analysis Of English Textbook Entitled “Bahasa Inggris” For Tenth Graders Of Senior High School Published By Ministry Of Education And Culture

Annisa, SilvaResistaRosita (2015) The Analysis Of English Textbook Entitled “Bahasa Inggris” For Tenth Graders Of Senior High School Published By Ministry Of Education And Culture. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini dilakukan guna untuk menemukan apakah buku teks “Bahasa Inggris” yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan yang didesain untuk kelas X sekolah menengah atas sesuai atau tidak dengan kriteria yang disusun oleh BSNP dan beberapa ahli evaluasi buku yakni Cunningsworth (1995), Harmer (2007) dan Brown (2007). Evaluasi buku teks di dalam penelitian ini mempertimbangkan enam faktor, yakni (1). Kelayakan isi (2). Kelayakan presentasi (3). Metodologi (4). Keterampilan berbahasa (5). Topik (6). Design dan Layout. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Data koleksi didapat dengan tidak mengidentifikasi design dan layout tetapi juga isi dari buku teks “Bahasa Inggris” berdasarkan dengan cheklist yang sudah ditetapkan. Skala rating digunakan untuk mengukur berapa presentase buku ini memenuhi standar buku yang baik dengan memberi nilai pencapaian. Nilai pencapaian dibagi menjadi poor (10- 40), fair (41-60), good (61-80), and excellent (81-100). Hasil dari penelitian ini dapat diambil kesimpulan bahwa: Pertama, buku teks “Bahasa Inggris” memenuhi kriteria untuk kelayakan isi dengan nilai 71, sehingga dikategorikan menjadi “good”. Kedua, buku teks “Bahasa Inggris” memenuhi kriteria untuk kelayakan presentasi dengan nilai 76, sehingga dikategorikan menjadi “excellent”. Ketiga, buku teks “Bahasa Inggris” memenuhi kriteria untuk metodologi dengan nilai 60,7, sehingga dikategorikan menjadi “fair”. Keempat, buku teks “Bahasa Inggris” memenuhi kriteria untuk keterampilan berbahasa dengan nilai 66,8, sehingga dikategorikan menjadi “good”. Kelima, buku teks “Bahasa Inggris” memenuhi kriteria untuk topik dengan nilai 78,6, sehingga dikategorikan menjadi “good”. Keenam, buku teks “Bahasa Inggris” memenuhi kriteria untuk design dan layout dengan nilai 85,8, sehingga dikategorikan menjadi “excellent”. Secara keseluruhan buku teks memenuhi enam kriteria dengan mencapai nilai sebesar 73,1 Ini artinya buku teks “Bahasa Inggris” telah memenuhi kriteria untuk buku teks yang baik, karena buku teks “Bahasa Inggris” termasuk kedalam kategori “good”. Berdasarkan dengan penelitian ini, penulis memberikan saran kepada guru bahasa inggris agar berhati-hati untuk memilih materi yang sesuai dengan siswa. Peneliti memberikan saran kepada penulis buku teks “Bahasa Inggris” sebaiknya menambahkan beberapa bagian kedalam buku teks. Sebagai contoh menyeimbangkan porsi untuk keterampilan berbahasa dan menyediakan cukup banyak teks yang menarik, authentic dan penuh dengan ilmu pengetahuan. Untuk peneliti yang akan datang dapat melakukan penelitian yang sama dengan fokus yang berbeda meliputi buku teks, kriteria dan ahli evaluasi buku teks.

English Abstract

This study is conducted in order to analyze whether English textbook entitled “Bahasa Inggris” published by Ministry of Education and Culture is designed for the tenth graders of senior high school meets the requirements of the good EFL textbook criteria set by BSNP and three experts namely Cunningsworth (1995), Harmer (2007) and Brown (2007). The textbook analysis in this study considered six factors, namely: (1) Feasibility of contents, (2) Feasibility of presentation, (3) Methodology, (4) Language skill, (5) Topic, (6) Design and layout. This study used descriptive quantitative approach. The data were collected by analyzing not only the design and layout but also the content of the English textbook entitled “Bahasa Inggris” based on established checklist. The evaluation rating scale was also used in this study to measure how much the English textbook meets the requirements of good EFL textbook by giving them score ranges. The score ranges were divided into poor (10-40), fair (41-60), good (61-80), and excellent (81-100). The findings of this study can be concluded as: First, the English textbook met the requirements of good EFL textbook criteria in terms of feasibility of content. The score obtained was 71 which is categorized as “good”. Second, the English textbook met the requirements of good EFL textbook criteria in terms of feasibility of presentation. The score obtained was 76 which is categorized as “excellent”. Third, the English textbook met the requirements of good EFL textbook criteria in terms of methodology. The score obtained was 60,7 which is categorized as “fair”. Fourth, the English textbook met the requirements of good EFL textbook in terms of language skill. The score obtained was 66,8 which is categorized as “good”. Fifth, the English textbook met the requirements of good EFL textbook in terms of topic. The score obtained was 78,6 which is categorized as “good”. The last, the English textbook met the requirements of good EFL textbook in terms of design and layout. The score obtained was 85,8 which is categorized as “excellent”. The overall fulfillment of the English textbook entitled “Bahasa Inggris” towards the six factors of consideration reached 73,1. It means that the English textbook has met the requirements of good EFL textbook for tenth graders of senior high school with “good” category. Based on the findings of this study, the writer suggested that English teachers should be careful to choose suitable materials in the textbook for the students. For the authors of English textbook, the researcher suggested that some parts of the textbook need to be improved. For example, the balance portion of language skills needs to be carefully re-considered. The students should also be enriched with many kinds of text which are interesting, authentic and full of knowledge. Finally, future researchers can do similar research with different English textbook, criteria and experts of good EFL textbook evaluation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/660/ 051601098
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 29 Feb 2016 14:48
Last Modified: 29 Feb 2016 14:48
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101887
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item